torsdag 22 oktober 2015

Nya axlar köpes!!!

Jag har såååå ont i mina axlar. Vilkt ju i och för sig är bra för då vet man att träningen tar. Det är nog kombinationen kålmasken i tisdags och burpees igår som känns idag. Så även om jag gör min kålmask på knäna så försöker jag få till en korrekt nedgång och tillbakarullning och det känns i axlarna. Och armhävningarna i mina burpees är även de på knä men jag går förs ner på knä med överkroppen pekandes uppåt och sedan faller jag ner i armhävningen, Det betyder att jag landar på händerna och det blir axlarnas och armarnas jobb att dämpa fallet så jag inte slår med näsan i golvet :-)

Gårdagens pass bestod just bland annat av burpees. Hela passet såg ut så här: 10 Boxarrullning, 3 Burpees, 10 Fällkniven (lätt), 4 Sjömannen och 3 Bulgarisk split med vardera ben. Jag tangerade förra veckans resultat med 9 varv. Efter stretchingen var det dags för sjukgymnastens ryggövningar och de tog drygt en kvart att göra. Idag känns det i ryggen att man har jobbat med den men den träningsvärken överskuggas av värken i axlarna. Ikväll blir det nytt pass och ännu fler Burpees, jabba :-)

onsdag 21 oktober 2015

Vecka 16 dag 1

Första passet för veckan avklarat igår. Det var samma pass som jag gjorde i lördags: 5 Knäböj, 5 Dips, 5 Kålmasken, 5 Knä mot Armbåge och 5 Upp på stol. Det är inte speciellt konditionskrävande pass men jag var ändå andfådd och svettig när det var över. Jag gör fortfarande kålmasken på knäna, trots det så tar det rejält på axlarna. Det blev precis som i lördags 9 varv, ett helt ok resultat. Efter stretchingen så var dock inte träningen över utan då var det bara fortsätta med andra/nya övningar.

Förra veckan var Marlene nämligen hos sjukgymnasten och fick ett gäng övningar för att stärka sin rygg/bål och eftersom jag oxå är i skriande behov av framför allt ryggträning så har jag börjat göra de. I söndags gjorde jag hela passet men igår så hade hon fått ett par nya övningar och vissa hade försvunnit. Min utmaning ligger att göra övningarna så lugnt, kontrollerat och långsamt jag kan, vilket inte är så lätt efter ett Paolo-pass :-)

Vi får vad de här övningarna ger för resultat, det vore väldigt bra att slippa ryggont!

tisdag 20 oktober 2015

Ringen

Det blev ingen träning igår, kände mig för seg och hade lite för mycket träningsvärk så jag tog en vilodag och kör träning idag istället.

Tänkte istället dela med mig av min upplevelse med min förlovningsring/vigselring. När jag friade till Marlene så hade jag inte köpt en förlovningsring till henne. Jag vet att hon är kräsen när det gäller ringar och speciellt då en ring som förhoppningsvis ska sitta på hennes finger tills hon dör. Hon designa sin förra vigselring och jag anande att det skulle bli likadant den här gången :-)

Hur det skulle bli med min ring hade vi ingen aning om men till att börja med så satte jag min Edblads-ring på vänsterhandens ringfinger. Det är en ganska bred ring, 8mm i röttguld med en silverring som löper runt om i mitten, och den är på max 2mm. Vi köpte ringen på Birkakryssning i somras och jag har haft den på vänster långfinger sedan dess. Så det var bara att flytta över den. Den var en smula för stor men jag ville ha en ring som visade att jag var förlovad.

Hur skulle det nu bli med min ring, kort efter att vi gick ut med att vi hade förlovat oss så sa Marlenes kompis att hans man skulle självklart fixa våra ringar till kompispris, han är nämligen ädelstenshandlare och har guldsmedsbutik. Då började jakten på vad vi skulle ha. Marlene kom ganska snabbt fram till vad hon ville ha, en ring som ser ut som två/tre ringar. Med en rad rubiner, en rad diamanter och bara rent guld emellan. Stenarna skulle inte gå runt om utan det skulle vara 10 - 12st. Jag själv hade ingen aning, jag hade knappt föreställt mig att jag en dag skulle förlova och gifta mig så jag hade inte direkt ägnat ngn tid till att fundera hur jag ville att min eventuella ring skulle se ut. Men nu när det faktiskt var ett faktum, jag ska gifta mig så var det bara och sätta igång och fundera och prova.

Att leta ring är lite som att gå till optikern, man blir ganska snabbt förvirrad (optikern: bättre så eller så, nu då - bättre så eller så osv..., leta ring - det finns såååååå många olika). Vi gick in på massor av guldsmedsaffärer och tittade och provade. Jag ville ha en ovanlig ring, en helt vanlig slät vigselring gick fetbort. Tillslut så hittade jag en ring som jag fastnade för. En ring i vitguld som hade smalare ring ovanpå som löpte diagonalt. Lite som min Edblads ring men smalare. Jag testade ringen och konstaterade ganska snabbt att ha en ring som sticker ut var ganska opraktiskt och oskönt. När man höll ihop fingrarna så skavde den mellan lång- och ringfingret.

Men nu hade jag i alla fall en plan på vad kompisens man skulle kunna göra. Jag vände på konceptet, dvs en goldring på 6 mm med en 2mm bred ring som löper inuti, diagonalt och som inte sticker ut. Så efter att ha funderat färdigt skickade vi beställningen. Jag skulle få en egendesignad ring, ingen slät ring här inte.

Efter ett par veckor var så ringarna klara. Vi fick hem de en onsdag och Marlenes ring var klockren, så perfekt hon och jättefin.Min var också fin men det vita guldet försvann lite i det vanliga guldet, det poppade inte, det var lite svårt att se att det var två ringar i ett. Kompisens man hade givetvis sett det och tyckte att vi skulle etsa två smala ränder på vardera sida av det vita bandet. Han ville dock inte göra det innan jag hade fått se den ring jag faktiskt hade beställt. Så på måndagen skickade vi ner ringen till Halmstad igen. När jag kom hem från jobbet den dan sa jag till Marlene att jag kände mig naken utan min ring, att det var ngt som saknades... och då hade jag haft den på mig i mindre än fem dygn :-)

Efter någon vecka fick jag så tillbaka min ring och nu är det helt perfekt, precis som jag ville ha den. Jag bär den med stolthet och längtar till den dag då förlovningsringen blir en vigselring.

måndag 19 oktober 2015

3:e omgången avklarad!!!

Nu är jag klarat mig igenom femveckorsprogrammet på nivå 4 och sammanlagt 15 veckor med 15 med Paolo. Så igår var det mätning och fotografering, mer om det strax.

I torsdags var det meningen att jag skulle göra tredje passet för veckan. Men så blev inte fallet. Vi hade ett månadsmöte på jobbet och det i kombination med att tågen hela förra veckan gick i begränsad trafik gjorde att jag kom hem kvart över sju. Kände att det skulle bli för stressigt att slänga i mig mat och träna innan det blev för sent. Så jag sköt på passet, till lördagen då vi skulle på teater på fredag. Det jag faktiskt gjorde i torsdags var veckoutmaningen. Dips (lätt, det betyder att man kan ha benen i backen), så många man orkar. Målet för nivån var 40 och för fem veckor sedan hade jag gjort 55. Så det var bara att sätta igång och i alla fall komma upp i minst 55. Det blev 75!

I lördags körde jag det uppskjutna passet, det bestod av. 5 Knäböj, 5 Dips, 5 Kålmasken, 5 Knä mot armbåge och 5 upp på en stol. Senast jag gjorde denna övning klarade jag 9 varv och det blev det oxå den här gången.

Igår var det veckotest, 10 Armhävningar på knä, 10 Crunches och 15 Knäböj. För två veckor sedan fixade jag 11 varv och förra veckan blev det inget då jag vilade. Målet var att slå 12 så jag satte upp ett högt tempo och när jag var klar så hade jag gjort 13 varv! Det mest glädjande var att jag de första 10 varven fixade alla 10 armhävningarna i ett svep :-)



Vid mätningen så såg det ut så här (inom parentes, 1:a siffran är skillnaden från senaste mätningen och 2:a är skillnaden från start)
  • Midja - 116 cm  (-4 / -16)
  • Bröst - 119 cm (-1 / -7)
  • Biceps - 32 cm / 37 cm (-1/-1 och 0/+1)
  • Höft - 109 cm (0 / -6)
  • Lår - 64 cm ( -1 / -3)
  • Handled - 19 cm ( 0 / 0)
På vågen blev det nästan 2kg viktminskning på 5 veckor och totalt 7 kg från start. Det kanske inte verkar så mycket men det är än då ett snitt på ett halvt kilo i veckan samtidigt som jag försöker bygga på muskler. Jag blir slankare och starkare. Jag kanske inte riktigt når mitt mål, väga under 100 när vi åker till Gambia (det skulle krävas att jag droppar 14 kilo på 11 veckor :-) ), men jag kommer nog inte vara långt ifrån. Och framför allt så kommer jag att vara i mycket bättre form än när jag sist var där :-). Dessutom är fortfarande huvudmålet att väga under 95 den dagen Marlene och jag gifter oss, dvs i sommar. 

Träningen på nivå 4 är lite tyngre än nivå 2 och det märks att jag blir starkare. Veckotestet var ett bevis på det. Nu fixade jag alltså de första 10 varvens armhävningar i ett svep. För fem veckor sedan klarade jag bara 9 varv totalt (och igår blev det alltså 13).

Nu följer 5 veckor i egen regi och sen hoppar jag på fem nya veckor med Paolo och kollar av vilken nivå jag hamnar på då.

Ska bli spännande att se hur jag ser ut nästa sommar, när ett år har gått :-)

torsdag 15 oktober 2015

Två dar i rad

Igår var det dags att köra andra passet för veckan. Det var ett pass som bestod av: 10 Jumping Jacks, 5 Burpees, 6 Spindelmannen, 4 Stjärnan och 3 Bulgarisk split med vardera ben. Jag bävade en smula för spindelmannen eftersom jag brukar få känningar i ljumsken när jag gör den och jag har haft ont i den den senaste veckan. Men det gick faktiskt helt ok. Sist jag gjorde passet klarade jag 9 varv. Det är ganska konditionskrävande med tanke på Jumping Jacks och Burrpees. Innan så sa jag till mig själv att jag skulle vara nöjd om jag bara "förlorade" ett varv och överlycklig om jag lyckades nå nio. Men som vanligt när man väl sätter igång så vaknar tävlingsmänniskan och jag satte upp ett högt tempo. En bit in i passat hade jag bestämt mig att fixa 10 varv och när 15 minuter hade gått hade jag kört just 10 varv. Det var jobbigt och svettigt men oerhört skönt efteråt :-)

Ikväll nytt pass och vila imorgon.

onsdag 14 oktober 2015

Tränar igen!!!

Igår gjorde jag mitt första träningspass på över en vecka. Jag har inte tröttnat utan jag har följt Paolos råd och lyssnat på kroppen. Jag har nämligen haft ont i ryggen och känningar i ljumsken. Jag har sedan förra tisdagen känt efter dag för dag om jag kan träna eller inte. I måndags så gjorde äntligen varken ryggen och ljumsken ont, det blev dock ingen träning för det eftersom vi på kvällen inte var hemma utan på Tony Irvings show på Metropol Palais, Wild Thing About Love. Helt underbar show med grymma sångframträdanden, massor med humor och lite naket :-)

Så igår blev träningen äntligen av. Jag har de senaste dagarna känt att jag saknar träningen, det har känts i kroppen. Samtidigt så tror jag att  in kropp mådde ganska bra av lite vila. Jag tror inte på några större sensationer till söndagens mätning, men vi får se.

Passet igår bestod av: 10 Boxarrullning, 3 Burpees, 10 Fällkniven (lätt), 4 Sjömannen och 3 Bulgarisk split med vardera ben. Jag hade inga större förhoppningar att klå de åtta varv jag hade senast jag körde detta pass men tydligen var vilan bra för jag gick ut starkt och till slut kunde jag svettigt konstatera att jag hade gjort 9 varv.

Idag och imorrn blir det pass igen och på fredag blir det vila och teater :-).

tisdag 6 oktober 2015

Ny vecka, ny träning

Eller ny och ny, snarare fortsatt ska det vara. Igår var det ett "lugnare" pass. Det bestod av 4 Stjärna, 4 Armhävningar med ben upp, 5 Stålmannen, 4 Knäböj, 2 Sprattelgubbe och 2 Breda armhävningar. Senast så klarade jag 10 varv på 15 minuter den här gången blev det 11. Och det var inte ett så lugnt pass, svetten lacka och armar och axlar värkte efteråt. Idag känns det i axlarna, och då var det inte SÅ mycket axlar och armar, det har varit pass som varit värre.

Ikväll blir det träning igen och imorgon vilodag. Dagens träning blir mest bål och ben, så armar och axlar får vila lite.

måndag 5 oktober 2015

Vecka 13 avklarad

Nu har jag tränat med Paolo i nästan 3 månader (på onsdag blir det exakt 3 mån) och jag har fortfarande inte gett upp :-) Och inte tänker jag göra det heller. Jag känner hela tiden att jag utvecklas, att jag blir starkare och piggare. Och till och med slankare även om viktminskningen inte direkt rasar.

I lördags var det i alla fall dags för veckotest och målet med nivån är 10 varv med 10 armhävningar, 10 Crunches och 15 Knäböj, Sist klarade jag precis 10 och det ville jag upprepa, eftersom detta var tredje dagen i rad med träning så hade jag inga större förhoppningar att slå förra veckans varv. Men så fort jag satte igång så klicka tävlingsmänniskan i mig igång och jag gick ut i ett rasande fart. De första 5 varven klarade jag på under sex minuter men sen blev det givetvis jobbigare och jobbigare och jag lyckades inte hålla samma tempo passet igenom men när 15 minuter hade gått så hade jag fixat 11 varv och var rejält trött men oxå jäkligt nöjd. Det bästa med passat var att jag märkte att jag blir starkare. Även om jag "bara" gör armhävningar på knä så lyckades jag de sex första varven göra alla 10 i följd, utan vila. De resterande varven gjorde jag fem åt gången med ett par sekunders vila emellan.

Nu hade jag bara veckoutmaningen kvar att göra och eftersom jag ville ha söndagen träningsfri (det blev en hundpromenad men det var oxå allt, inga kroppsövningar) så var jag tvungen att göra det på lördag eftermiddag. Veckans utmaning bestod av Burpees, så många man orkar. För fem veckor sedan gjorde jag 55 och då var det oxå som ett andra träningspass samma dag som ett veckotest. Jag tänkte inte vara sämre utan körde igång. Jag gör armhävningarna på knä men faller ner från knästående ner i armhävningen. Efter 15 stycken började det kännas segt, det märks att den här nivån har en tyngre belastning på min överkropp. Efter 30 undrade jag om jag verkligen skulle kunna fixa slå 55. Men det var ju det där men min tävlingsmänniska, jag skulle klå 55 om jag så skulle tappa armarna på kuppen :-) Det blev 60 till slut och det kändes rejält i armarna och axlarna under kvällen och igår.

Den här veckan verkar det som jag faktiskt ska kunna göra träningen på korrekt dag, men vi får väl se hur det blir med den saken...

lördag 3 oktober 2015

Bubble Ball

I tisdags blev det ingen träning. Vi hade nämligen kick off på jobbet. Därmed inte sagt att jag inte fick ngn motion, en av aktiviteterna var nämligen Bubble Ball. Det går ut på att man bär en uppblåsbar bubbla på överkroppen och spelar fotboll, 5 not 5. Bubblorna gör att man kan tacklas och det hela är hysteriskt roligt. Dessutom väldigt jobbigt och svettigt. Vi körde i en timme, 5 minuters matcher. I vårt lag hade vi en avbytare så jag satt på "bänken" en gång och spelade i övrigt. När vi var klara så var det rejält svettigt. Mot slutet var det ganska svårt att spela då det blev mörkt och bollarna immade igen :-). Det var en superb aktivitet för ett mindre företag, större kompisgäng.

Vi gick till planen vi skulle spela på, en promenad på runt 20 min och efter matchen gick vi till stället vi skulle äta middag, en promenad på 25 minuter. Och eftersom vi var lite sena så blev det en snabb promenad. Sammanlagt under dagen tror jag att jag kom upp i 20.000 steg, så jag fick min träning även i tisdags :-)

På onsdagen var det meningen att jag skulle ha tränat men kände mig rätt så slut i kroppen pga Bubble Ball matchen och bristen på sömn. I torsdags började träningsvärken från matchen att komma. Ont i nacke, ben, rumpa och lite axlar. Jag var inte den enda på kontoret, alla hade olika grader av träningsvärk.

I torsdags var det dags för 15 Med Paolo igen, passet bestod av: 5 Knäböj, 5 Dips, 5 Kålmasken på knä, 5 Knä mot armbåge och 5 Upp på stol. Sist fixade jag 8 varv i torsdags blev det 9, trots lätt seghet i kroppen.

I går jobbade jag hemifrån i och med att Marlene hade åkt ner till Småland för att fixa det sista med vår älgkrockade bil. Det blev 2 långa promenader med Baileys och ett träningspass på eftermiddagen. Det bestod av: 10 Boxarrullning, 3 Burpees, 10 Fällkniv, lätt, 4 Sjömannen, delvis på knä och 3 Bulgarisk split med vardera ben. Jag hade bara gjort den övningen en gång tidigare och då klarade jag 7 varv, igår blev det 8.

Idag ska jag göra veckotestet nu på morgonen och sen veckoutmaningen på eftermiddagen så att jag får en träningsfri dag för återhämtning imorron.