måndag 21 september 2015

Tjuvstartade

Så var första nya och sammanlagt den 11:e träningsveckan till ända. I lördags var det veckotest som gällde. Men istället för de 8 rep för armhävningar och crunches och 12 för knäböj så hade antalet utökats en smula. Det är intressant att en ökning med två kan betyda så mycket. På nivå fyra är det alltså 10 Armhävningar, 10 Crunches och 15 Knäböj som gäller. Och målet är satt att man ska klara 10 varv, 100 armhävningar/crunchesoch 150 Knäböj. På den föregående nivån gjorde jag 13 varv so  bäst dvs 104 armhävningar/crunches (8 x13) och 156 Knäböj. Men det är lättare att göra 8 armhävningar i rad än 10 :-) . Dessutom hade den senaste veckans träning gått hårt åt mina armar och axlar så det var segt att göra veckotestet. Det blev "bara" 9 varv. På eftermiddagen var det dags för att göra veckoutmaningen, det var att göra så många Crossfit-situps (en situp där man går så längt upp så att man kan nudda hälarna med händerna) som möjligt i rad. Målet för nivån är 20, för 5 veckor sedan (det är samma veckoutmaning på alla nivåer, bara olika mål) gjorde jag 40. Den här gången blev det 45. Inte så mycket än sist kan man tycka men då gjorde jag det samma dag som jag tidigare redan hade gjort 90 st situps. Sist gjorde jag veckoutmaningen på min vilodag på söndagen. Varför gjorde jag då inte min veckoutmaning den här gången på en vilodag? Jo därför att söndagen inte var en vilodag den här veckan.

Vi ska under veckan vara ute på vift tisdag, onsdag och torsdag kväll. För att hinna med att få in träningen och slippa gå upp tidigare på morgonen så bestämde jag att ta måndagens pass igår söndag. Passet hade en ny övning. sprattelgubben, man går upp i en sidoplanka, vilande på vänster arm (man kan ta höger oxå om man vill, spelar nog ingen roll) och sen lyfter man upp högerbenet så högt man kan och tar sedan ner det kontrollerat. Det var betydligt jobbigare/svårare än jag trodde pga min dåliga bålstyrka.

Passet bestod av: 4 Spindelmannen, 10 Situps, 2 Sprattelgubbe, 5 Bulgarisk split med vardera ben, 5 Upp på stol. Det var egentligen bara sprattelgubben som var lite knepig att få till men det gick till slut och hela passet slutade med att jag hade gjort 10 varv.

Idag ska jag alltså göra morgondagens pass och sen har jag tre dagars vila innan jag kör igen på fredag. Tror nog min kropp behöver vilan :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar