onsdag 16 september 2015

Nytt program

I måndags blev det ingen träning eftersom Marlene och jag var och såg Ladykillers på Oscars. Den var grymt bra, Helt fantastisk ensemble. Så det var inte förrän igår som jag kunde göra det första träningspasset på det nya programmet.

Jag har hamnat på nivå 4, vilket betyder medel. Det innebär nytt program. Nivå 1 - 3 har ett, 4 - 6 ett och 7 - 9 ett. Det som skiljer inom nivåerna är antalet rep på övningar och mål för veckotest och veckoutmaningar.

Efter 10 veckor med ett bekant program så kändes det lite läskigt men samtidigt spännande att få göra nya övningar. Första passet såg på pappret inte så jobbigt, det bestod av: 5 Knäböj (de kan jag), 5 Dips, den här omgången lite mer utmanande än på förra nivån. De lätta Dipsen som jag har gjort så skulle man ha armarna på en stol bakom ryggen och benen på golvet och sen sänka ner kroppen så att armarna hamnade i 90 graders vinkel och sen pressa sig upp igen. På den här nivån ska man ha benen på en annan stol och sen sänka ner sig, lite tyngre med andra ord. 5 Kålmasken, den övningen jag på förhand visste att jag skulle få problem med i och med min svaga överkropp. Kålmasken går ut pa att man står i armhöävningsställning, men med benen och armarna lite närmare varandra så att rumpan hamnar uppåt. Och sen ska man i en "ålande" rörelse rulla ner mot marken och sen när över kroppen hamnar i höjd med armarna pressa uppåt överkroppen samtidigt som man pressar bäckenet mot golvet. Jag försökte "på rigtigt" i första rundan men eftersom jag är för svag i överkropp så kom jag inte speciellt lågt ner. Så i de andra rundorna gjorde jag kålmasken på knä och det funkade faktiskt. Jag började med att stå på alla fyra och sen pressa ryggen uppåt (som en katt) och från det läget rulla ner mot marken och sen sen pressa upp överkroppen och ner med bäckenent och sen rulla tillbaka i utgångsläget. Det blev snabbt ganska jobbigt. Vidare bestod passet av 5 Knä mot armbåge och slutligen 5 Kliva upp på en stol. Efter de inledande första två tre rundorna blev det allt jobbigare och svettigare, speciellt den förenklade kålmasken och dipsen. På sista varvet så tänkte jag att om jag inte orkar hålla upp kig med armarna så kommer jag slå bakhuvudet i stolen och det hade inte varit så skoj :-). Jag lyckades med 7 varv. Det ska bli spännande att se utvecklingen de kommande veckorna.

I dag blir det nytt pass och ett par nya (jobbiga :-) ) övningar.

För övrigt så är jag duktigt förkyld, men det går ganska bra att träna ändå. Det blir ju inte så extremt långa pass direkt,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar