torsdag 17 september 2015

Mina armar är sönder

Sakta men säkert börjar träningsvärken komma i armar, axlar och rygg. Kvitto på att det nya programmet tar och att jag faktiskt gör mitt bästa trots att jag får anpassa övningarna en smula eftersom jag inte riktigt orkar göra dem helt korrekt.

Igår bestod passet av 10 Boxarrullningar, 3 Upphopp med armhävning (Burpee), 10 Fällkniven (lätt), 4 Sjömannen och 3 Bulgarisk split med vardera ben.

Den första och sista var inga konstigheter de har jag gjort förr, även Burpees har jag provar i form av veckoutmaningar. De andra var helt nya för mig. På första varvet försökte jag göra övningarna korrekt, dvs i normal armhävningsställning. Och de tre Burpees:arna gick nästan helt och hållet. Där emot kände jag direkt på sjömannen att jag inte skulle orka göra fyra armhävningar på tå. Sjömannen går ut på att man gör en armhävning och när man har pressat sig upp i utgångsposition så lyfter man ena armen och lyfter den mot taket samtidigt som man vrider kroppen och återgår man till startposition gör en ny armhävning och lyfter andra armen. Jag skulle alltså göra 4 sådana varje varv, 2 med varje arm. Jag gjorde armhävningarna på knä men när jag hade pressat mig upp till startpositionen så gick jag upp på tå och gjorde själva vridet korrekt. Efter ett par varv kändes det rejält i axlarna. :-) Den sista övningen, fällkniven, går ut på att man sitter på rumpan med armarna på golvet bakom ryggen, sen lyfter man sina utsträckta ben och för de in mot kroppen så långt man kan samtidigt som man lutar sig framåt och sen återgår man till utgångspositionen och upprepar. Benen ska hela tiden vara i luften under hela övningen. Den här övningen börjar idag kännas i rygg och mage och jag misstänker att det blir värre under dagen :-)

Det var riktigt jobbigt pass och jag lyckades göra 7 varv innan tiden tog slut. 15 minuter flyger fram snabbt när man svettas som en gris :-)

Direkt efter träningen hade jag rejält ont i armar och axlar.

Idag är det nytt pass med lite nya övningar. Ska bli spännande att su hur ont jag har efter det passet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar