tisdag 29 september 2015

Vecka 13 dag 1

Igår var det dags igen. Det var ett pass jag har gjort tidigare som bestod av: 10 Jumping Jacks, 5 Burpees, 6 Spindelmannen, 4 Stjärnan och 3 Bulgarisk split med vardera ben. Det verkar som om jag har problem med Spindelmannen, när jag för högerbenet framåt så knäpper det till i ljumsken/skrevet. Det känns sen inte så bra att belasta det benet och föra vänsterbenet fram. Vet inte vad det kan vara, igår var det värre än tidigare veckor. Får se om det år över. Får kanske värma upp bättre. Senast jag gjorde detta pass fixade jag 8 varv, igår blev det 9. Jag gör fortfarande mina armhävningar på knä när jag gör mina Burpees. Och idag känns det i axlar och armar.

Idag är det kick-off på jobbet med en hemlig aktivitet och sedan middag. Tydligen så ska man kunna bli svettig av aktiviteten, då får jag mitt träningspass idag med :-)

måndag 28 september 2015

Vecka 12 avklarad

Efter 3 dagars vila var det meningen att jag i fredags skulle köra det tredje passet för veckan. Men det blir inte alltid som man tänkt sig i mitt liv :-). Jag fastnade med dator/mobil problem och när jag väl var klar så hade det blivit lite väl sent för träning. Så jag konstaterade att det skulle bli träning lördag och söndag, två pass plus en veckoutmaning.

I lördags var vi på TUR-mässan (resemässan) i Stockholm, men det tog inte hela dagen och medan Marlene stannade kvar för att träffa sin kusin åkte jag hem till hunden. Och på eftermiddagen kunde så äntligen det tredje passet bli av. Det bestod av: 5 Knäböj, 5 Dips, 5 Kålmasken, 5 Knä mot armbåge och 5 Upp på stol. Jag gjorde kålmasken på knä och när jag var klar med passet så kändes det återigen rejält i axlar och armar. Sist lyckades jag med 7 varv, det blev 8 denna gång.

I går var det dags för veckotestet, 10 Armhävningar på knä, 10 Crunches och 15 Knäböj. Målet för min nivå är 10 varv, förra veckan lyckades jag med 9. Den här gången blev det 10. och de första 4 varven så lyckades jag göra alla 10 armhävningarna i ett svep. resterande varv blev det 5 några sekunders vila och 5 till. Efter stretchingen gav jag mig på veckoutmaningen, Jägarvila. Målet för nivån är 80 sec. Jag hade de senaste dagarna känt mig ganska sliten i låren (av allt gående och sömnbrist förmodligen) så jag visste att det skulle bli tufft. Det började kännas i låren efter 15 sec och efter 45 var det kört. Men det var kanske inte så konstigt eftersom jag i passet innan hade sammanlagt gjort 150 knäböj :-). Men skam den som ger sig. Senare på kvällen i en av reklampauserna gick jag in i träningsrummet och försökte igen. Den här gången kändes det mycket bättre trots att jag hade kört ett pass tidigare samma dag. Det blev till slut 90 sec vilket var lite bättre än för 10 veckor sedan då jag klarade 80 sec (men hade en hel dags vila i benen) och betydligt bättre än de 55 sec jag lyckades med för 5 veckor sedan.

Idag är det träning igen, däremot blir det inget imorgon då vi ska ha kick-off på jobbet. Det får bli träning måndag, onsdag och torsdag plus lördag den här veckan.

tisdag 22 september 2015

Vecka 12 dag 2

Igår blev det återigen ett pass, det passet jag egentligen skulle ha gjort ikväll. Det bestod av: 4 Stjärna, 4 Armhävning med ben upp, 5 Stålmannen, 4 Knäböj, 2 Sprattelgubbe, 2 Bred armhävning. Den enda nya övningen var Armhävning med ben upp, vilket går ut på att man precis som det låter lyfter ett och gör en armhävning, det blir en annan vinkel och belastning på det viset. Det funkade alldeles utmärkt fast än jag gjorde mina armhävningar på knä, ett knä i det här fallet. Min stålman är mer en fisk på land, sprattlande, men mot slutet gjorde jag den lite långsammare och den gick rätt så bra. Får se om jag delar upp den till nästa gång och gör överkroppen för sig och benen för sig.

De närmaste tre dagarna blir det alltså ingen träning eftersom Marlene och jag ska på lite event på kvällarna. Jag skulle kunna köra träningen på morgonen men det skulle innebära att jag blir tvungen agg gå upp innan 5 och det har jag för tillfället ingen lust med, vi får se, det kanske blir så ngn gång för att hinna få med träningen. :-)

måndag 21 september 2015

Tjuvstartade

Så var första nya och sammanlagt den 11:e träningsveckan till ända. I lördags var det veckotest som gällde. Men istället för de 8 rep för armhävningar och crunches och 12 för knäböj så hade antalet utökats en smula. Det är intressant att en ökning med två kan betyda så mycket. På nivå fyra är det alltså 10 Armhävningar, 10 Crunches och 15 Knäböj som gäller. Och målet är satt att man ska klara 10 varv, 100 armhävningar/crunchesoch 150 Knäböj. På den föregående nivån gjorde jag 13 varv so  bäst dvs 104 armhävningar/crunches (8 x13) och 156 Knäböj. Men det är lättare att göra 8 armhävningar i rad än 10 :-) . Dessutom hade den senaste veckans träning gått hårt åt mina armar och axlar så det var segt att göra veckotestet. Det blev "bara" 9 varv. På eftermiddagen var det dags för att göra veckoutmaningen, det var att göra så många Crossfit-situps (en situp där man går så längt upp så att man kan nudda hälarna med händerna) som möjligt i rad. Målet för nivån är 20, för 5 veckor sedan (det är samma veckoutmaning på alla nivåer, bara olika mål) gjorde jag 40. Den här gången blev det 45. Inte så mycket än sist kan man tycka men då gjorde jag det samma dag som jag tidigare redan hade gjort 90 st situps. Sist gjorde jag veckoutmaningen på min vilodag på söndagen. Varför gjorde jag då inte min veckoutmaning den här gången på en vilodag? Jo därför att söndagen inte var en vilodag den här veckan.

Vi ska under veckan vara ute på vift tisdag, onsdag och torsdag kväll. För att hinna med att få in träningen och slippa gå upp tidigare på morgonen så bestämde jag att ta måndagens pass igår söndag. Passet hade en ny övning. sprattelgubben, man går upp i en sidoplanka, vilande på vänster arm (man kan ta höger oxå om man vill, spelar nog ingen roll) och sen lyfter man upp högerbenet så högt man kan och tar sedan ner det kontrollerat. Det var betydligt jobbigare/svårare än jag trodde pga min dåliga bålstyrka.

Passet bestod av: 4 Spindelmannen, 10 Situps, 2 Sprattelgubbe, 5 Bulgarisk split med vardera ben, 5 Upp på stol. Det var egentligen bara sprattelgubben som var lite knepig att få till men det gick till slut och hela passet slutade med att jag hade gjort 10 varv.

Idag ska jag alltså göra morgondagens pass och sen har jag tre dagars vila innan jag kör igen på fredag. Tror nog min kropp behöver vilan :-)

fredag 18 september 2015

Tre pass i rad!

Idag har jag verkligen förtjänat min vilodag. Jag har lyckats genomföra pass tre dagar i rad. Och det har varit jobbigt, utmanande och kul. Gårdagens pass trodde jag skulle fortsätta misshandla mina stackars armar. Och jag fick delvis rätt, men faktum är att benen fick sig en ordentlig genomkörare de oxå och flåset. Det var ett upptempo pass som bestod av: 10 Jumping jacks, 5 Burpees, 6 Spindelmannen Plankan, 4 Stjärnan och 3 Bulgarisk split med vardera ben. Jumping jacks och Bulgarisk split var inga konstigheter, de genomfördes som de skulle. Mina Burpees blev precis som dan innan genomförda på knä. Spindelmannen övningen gick ut på att man står i plankanställning och sedan växelvis för knäna ut och upp mot armbågen, lite som att klättra på en vägg. Sex stycken skulle göras, tre med vardera ben. Den sista övningen stjärnan var jobbigare och svårare än jag först trodde. Man står som om man precis gjort ett utfall, ena benet fram i  typ 90 raders vinkel och det andra bak med knät pekandes mot golvet. Och sedan ska man hoppa upp och växla ben, det som var fram ska vara bak och det som var bak ska fram. Allt detta ska ske medan man är i luften, så det gäller att hoppa tillräckligt högt för att hinna, Det blev lite vingligt men gick efter ett tag när jag fick in snitsen riktigt bra. Så den övningen, upphoppen på Burpees, jumping jacks och bulgarisk split gjorde att benen fick sig en omgång. Men fortfarande var det värst för mina stackars armar, de hade inte hämtat sig riktigt efter onsdagens pass och fick återigen jobba. Vilket ju är jättebra. 

Jag är rätt så stel idag och det ska bli skönt med en vilodag innan det imorgon är dags för ett nytt veckotest. 

torsdag 17 september 2015

Mina armar är sönder

Sakta men säkert börjar träningsvärken komma i armar, axlar och rygg. Kvitto på att det nya programmet tar och att jag faktiskt gör mitt bästa trots att jag får anpassa övningarna en smula eftersom jag inte riktigt orkar göra dem helt korrekt.

Igår bestod passet av 10 Boxarrullningar, 3 Upphopp med armhävning (Burpee), 10 Fällkniven (lätt), 4 Sjömannen och 3 Bulgarisk split med vardera ben.

Den första och sista var inga konstigheter de har jag gjort förr, även Burpees har jag provar i form av veckoutmaningar. De andra var helt nya för mig. På första varvet försökte jag göra övningarna korrekt, dvs i normal armhävningsställning. Och de tre Burpees:arna gick nästan helt och hållet. Där emot kände jag direkt på sjömannen att jag inte skulle orka göra fyra armhävningar på tå. Sjömannen går ut på att man gör en armhävning och när man har pressat sig upp i utgångsposition så lyfter man ena armen och lyfter den mot taket samtidigt som man vrider kroppen och återgår man till startposition gör en ny armhävning och lyfter andra armen. Jag skulle alltså göra 4 sådana varje varv, 2 med varje arm. Jag gjorde armhävningarna på knä men när jag hade pressat mig upp till startpositionen så gick jag upp på tå och gjorde själva vridet korrekt. Efter ett par varv kändes det rejält i axlarna. :-) Den sista övningen, fällkniven, går ut på att man sitter på rumpan med armarna på golvet bakom ryggen, sen lyfter man sina utsträckta ben och för de in mot kroppen så långt man kan samtidigt som man lutar sig framåt och sen återgår man till utgångspositionen och upprepar. Benen ska hela tiden vara i luften under hela övningen. Den här övningen börjar idag kännas i rygg och mage och jag misstänker att det blir värre under dagen :-)

Det var riktigt jobbigt pass och jag lyckades göra 7 varv innan tiden tog slut. 15 minuter flyger fram snabbt när man svettas som en gris :-)

Direkt efter träningen hade jag rejält ont i armar och axlar.

Idag är det nytt pass med lite nya övningar. Ska bli spännande att su hur ont jag har efter det passet...

onsdag 16 september 2015

Nytt program

I måndags blev det ingen träning eftersom Marlene och jag var och såg Ladykillers på Oscars. Den var grymt bra, Helt fantastisk ensemble. Så det var inte förrän igår som jag kunde göra det första träningspasset på det nya programmet.

Jag har hamnat på nivå 4, vilket betyder medel. Det innebär nytt program. Nivå 1 - 3 har ett, 4 - 6 ett och 7 - 9 ett. Det som skiljer inom nivåerna är antalet rep på övningar och mål för veckotest och veckoutmaningar.

Efter 10 veckor med ett bekant program så kändes det lite läskigt men samtidigt spännande att få göra nya övningar. Första passet såg på pappret inte så jobbigt, det bestod av: 5 Knäböj (de kan jag), 5 Dips, den här omgången lite mer utmanande än på förra nivån. De lätta Dipsen som jag har gjort så skulle man ha armarna på en stol bakom ryggen och benen på golvet och sen sänka ner kroppen så att armarna hamnade i 90 graders vinkel och sen pressa sig upp igen. På den här nivån ska man ha benen på en annan stol och sen sänka ner sig, lite tyngre med andra ord. 5 Kålmasken, den övningen jag på förhand visste att jag skulle få problem med i och med min svaga överkropp. Kålmasken går ut pa att man står i armhöävningsställning, men med benen och armarna lite närmare varandra så att rumpan hamnar uppåt. Och sen ska man i en "ålande" rörelse rulla ner mot marken och sen när över kroppen hamnar i höjd med armarna pressa uppåt överkroppen samtidigt som man pressar bäckenet mot golvet. Jag försökte "på rigtigt" i första rundan men eftersom jag är för svag i överkropp så kom jag inte speciellt lågt ner. Så i de andra rundorna gjorde jag kålmasken på knä och det funkade faktiskt. Jag började med att stå på alla fyra och sen pressa ryggen uppåt (som en katt) och från det läget rulla ner mot marken och sen sen pressa upp överkroppen och ner med bäckenent och sen rulla tillbaka i utgångsläget. Det blev snabbt ganska jobbigt. Vidare bestod passet av 5 Knä mot armbåge och slutligen 5 Kliva upp på en stol. Efter de inledande första två tre rundorna blev det allt jobbigare och svettigare, speciellt den förenklade kålmasken och dipsen. På sista varvet så tänkte jag att om jag inte orkar hålla upp kig med armarna så kommer jag slå bakhuvudet i stolen och det hade inte varit så skoj :-). Jag lyckades med 7 varv. Det ska bli spännande att se utvecklingen de kommande veckorna.

I dag blir det nytt pass och ett par nya (jobbiga :-) ) övningar.

För övrigt så är jag duktigt förkyld, men det går ganska bra att träna ändå. Det blir ju inte så extremt långa pass direkt,

söndag 13 september 2015

10 veckor senare

Nu har jag lyckats genomföra 10 veckor med träning från 15MedPaolo. Den senaste veckan har det varit lite annorlunda. I måndags hoppade jag träningen, kände mig inte helt 100%. I tisdags var vi och såg Kristina från Duvemåla på Cirkus, den var riktigt bra. I onsdags blev så måndagens pass av, det var: 5 Kissande Hunden, 5 Bållyft, 5 Stålmannen, 5 Knäböj (lätt) på vardera ben, 5 Dips. Jag fixade 14 varv, ett bättre än föregående gång och två bättre än för fem veckor sedan. Fortfarande gjorde jag delade stålmannen, gjorde benen först och sen överkroppen.

I torsdags blev det ingen träning... jag var SJUK, vaknade med feber och frossa. Det blev mest sömn den dagen och i fredags blev det inte heller ngn träning. Var fortfarande sjuk. Så jag konstaterade att jag för första gången missar ett pass.

I lördags gjorde jag 2:a passet för veckan, det var. 10 Gunde, 3 Bulgarisk split med vardera ben, 4 Knä mot armbåge, 5 Armgång, 10 Boxarrullning. Det blev 14 varv, ett bättre än sist och 3 bättre än för fem veckor sedan.

Det blev veckans 3:e pass som fick stryka på foten och istället gjorde jag veckotestet idag. Skälet till att jag inte körde ett dubbelpass var att jag på eftermiddagen tänkte göra testet för nästa omgång av 15MedPaolo. Så veckotestet som består av 8 armhävningar på knä, 8 Crunches och 12 Knäböj gjordes i morse. Det blev 13 varv, samma som förra veckan. och 2 bättre än för fem veckor sedan.

På eftermiddagen blev den ny mätning, viktmässigt har jag "bara" gått ner runt 2 kilo (ska ha en officiella vägningen imorrn :-) ) Och det kändes inte speciellt mycket i kroppen, men jag har nog stramat ihop mig lite.


  • Midja - 120 cm (- 4 sen sist / -12 från start)
  • Bröst - 120 cm (- 1 / -6)
  • Biceps - 33cm / 37cm ( - 1/0 och -1/+1)
  • Höft - 109cm ( -2 / -6)
  • Lår - 65cm ( +1 / -2)
  • Handled - 19cm ( 0 / 0)
Efter fotograferingen och mätning var det dags att anmäla sig för nya 5 veckor. Jag gjorde fystetst för att se vilken nivå jag ligger på och vilket program jag skulle få. Testet bestod av så många armhävningar på knä som man fixar, stå i plankan så länge som möjligt och göra så många upphopp som möjligt. Det blev 22 armhävningar (6 st för 10 veckor sedan), 1 min och 2 sec i plankan ( 18 sec för 10 veckor sedan) och 22 upphopp ( 19 för 10 veckor sedan). Helt ok resultat med tanke på att jag hade tränat på morgonen och det kändes lite i armar och ben. 

Jag hamnade på nivå 4 (mot 2 för 10 veckor sedan) av 9. Och det blir nya pass de kommande fem veckorna. Ska bli spännande :-)

Jag avslutade min 2:a 5 veckors period med att göra veckoutmaningen. Dips, så många som möjligt. Målet var 25 och för fem veckor sedan gjorde jag det dubbla, 50 st. Så jag kunde inte vara sämre den här gången :-) Det blev 55 st, återigen helt ok med tanke på att jag hade tränat en del under dagen.

måndag 7 september 2015

Vecka 9 avklarad

Inget blev som jag hade tänkt mig när det gäller träningen den gångna veckan, MEN all träning blev av. I fredags var det tänkt att jag skulle ha gjort torsdagens pass, men det blev inte så. Det jag däremot faktiskt gjorde var veckoutmaningen, plankan. Målet var 50 sec och för fem veckor sedan gjorde jag precis det. I fredags dubblade jag den tiden, 1 min och 40 sec. Det kändes riktigt skönt att fixa stå så länge, de sista 10 sekunderna var ren viljestyrka :-)

I lördags blev torsdagspasset äntligen av, det var: 5 Kissande hunden, 5 Bållyft, 5 Stålmannen, uppdelad så jag lyfte benen först 5 ggr och sen överkroppen 5 ggr. 5 Knäböj på ett ben (lätt) med vardera ben och 5 Dips. Sist lyckades jag fixa 11 varv och för fem veckor sedan blev det 12 varv. Nu blev det 12 varv, helt ok med tanke på att jag delat upp en av övningarna.

I går avslutade jag träningsveckan med veckotestet: 8 armhävningar på knä, 8 Crunches och 12 Knäböj. Förra veckan gjorde jag 12 varv, precis som för fem veckor sedan. Igår blev det 13, där jag fixade alla 8 armhävningar i rad de första 6 rundorna och de resterande 7 blev det 4 och sen 4 efter en liten paus.

Nu är det bara en vecka kvar innan en ny mätning och ny anmälan till 15 Med Paolo. Ska bli spännande att göra testet nästa söndag för att se vilken nivå man hamnar på.

De här veckan vet jag direkt att det blir flyttad träning, vi ska se Duvemåla på tisdag. Men de andra dagarna ska bli av eftersom vi även är upptagna fredag kväll. Så det måste bli träning idag, på onsdag och torsdag med veckotestet på lördag.

fredag 4 september 2015

Vecka 9 dag 2

Den här veckan blir inget som jag hade tänkt mig i träningsväg. I förrgår (onsdags) var det meningen att jag skulle köra veckans andra pass. Men det blev inte riktigt så. Eftermiddagen/kvällen blev skjuten på. Det började med att jag klev av vid Helenelund på vägen hem och därifrån gick jag till Kistamässan. Där mötte jag upp Marlene, som hade varit på skönhetsmässa (tänk att ha en egen mässa till sin ära :-) ), och tillsammans åkte vi bil hem. I och med att det var eftermiddag så var köerna förbi Stockholm och Essingeleden ganska stora. På vägen hem skulle vi oxå hämta upp Baileys på "dagis" (hos svärföräldrarna :-) ). Vi konstaterade i bilen att vi kanske ska köpa mat i och med att vi redan var hungriga och ännu inte kommit hem. Så det blev två sallader med bröd från våran favorit Pizzeria, Robbans Pizza. Efter att ha ätit och tagit en kopp kaffe hade klockan nästan blivit halv nio och jag kände inte riktigt  för att träna, mest sova. Jag var sjukt trött, så det blev faktiskt så att jag gick och la mig innan nio. Det gäller att lyssna på kroppen.

Så onsdagens träning blev av igår istället. Det var en genomkörare för benen_: 10 Knäböj med sidekick, 4 Bållyft, 2 Knäböj på ett ben (lätt), på vardera ben och 5 Knä mot armbåge. Det blev 13 varv, ett mer än sist och 3 mer än för 5 veckor sedan.

Ikväll blir det nytt pass och imorgon veckotest. Ska nog klämma in veckoutmaningen ikväll, vi får se.

onsdag 2 september 2015

Träningsväääääärk!

Det blev ingen träning i måndags pga träningsvärk. Hade grymt i bröst och axlar efter söndagens dubbelpass. Och dag 1 vecka 9 bestod av Hjärtat och Breda armhävningar, och jag kände inte riktigt att jag skulle få ut max om jag hade kört passet i måndags. Så istället gjorde jag passet igår, det var alltså: 10 Gunde, 5 Hjärtat på knä, 5 Breda armhävningar på knä, 3 Bulgarisk split (med vardera ben) och 5 Bållyft. Träningsvärken hade inte släppt helt, så det kändes i bröst och armar de första varven.För två veckor sedan fixade jag 10 Varv och för 5 veckor sedan 8. Igår blev det 11 och jag var helt slut i armarna efteråt men det var skönt ( sjukt egentligen att jag tycker att det är skönt att plåga min kropp :-) ). Och jag var riktigt nöjd med mina 11 varv med tanke på träningsvärken.

De kommande två dagarna är inte lika påfrestande på armarna så det är inte förrän veckotestet som de får sig en genomkörare igen.