måndag 31 augusti 2015

Vecka 8 avklarad

I helgen var det tänkt att jag skulle göra veckotestet på lördagen och veckoutmaningen, Burpees, på söndagen. Den blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Allt pga att jag i fredags morse, strax innan jag skulle till jobbet, lyckades sparka till en stol med högerfoten. Det gjorde lite ont i tån men jag tänkte inte mer på det. När jag skulle kliva av tåget i Uppsala och gå till jobbet så hade jag fortfarande ont och mer än tidigare. Och när smärtan fortfarande satt i runt lunch så konstaterade jag att jag nog slagit i så hårt att jag fått en spricka eller nåt. Men inte mycket man kan göra även om det skulle vara brutet, man gipsar ju inte tår direkt.

På väg hem från jobbet var det inte lika illa och när jag tog av mig strumpan hemma så kunde både jag och Marlene konstatera att jag slagit i rejält, tån var blå/lila. Men eftersom jag kunde vicka på tån och till och med nästan röra den utan att det gjorde ont så var den bara blåslagen men inte bruten. Vilken tå var det då? Jo tån bredvid lilltån.

På lördagen kändes det fortfarande en smula och jag ville inte direkt stänga in tån och därefter träna. Så jag sköt träningen.

Så igår morse gjorde jag så äntligen veckotestet. 8 Armhävningar på knä, 8 Crunches och 12 Knäböj. Jag gick ut hårt precis som förra veckan och slutade med att jag tangerade förra veckans 12 varv, 2 varv bättre än för 5 veckor sedan.

Nu hade jag bara veckoutmaningen kvar... när skulle jag göra den? Skulle jag överhuvud taget göra den eller skippa den? Klart jag skulle göra den! På eftermiddagen gjorde jag mitt andra pass för dagen. Målet var 20, och för 5 veckor sedan gjorde jag 50. Så jag gav mig fan på att fixa minst 50. Det var segt mot slutet men när jag hade tagit slut så hade jag gjort 55. Helt klart nöjd med tanke på att jag hade plågat kroppen med armhävningar på morgonen.

Idag känns det att jag gjorde dubbla pass igår, träningsvärk i armar axlar och bröst. Och ikväll är det fler armhävningar på schemat, jabba :-)

fredag 28 augusti 2015

Hoppade träningen...

... nästan. Igår var det återigen segt. Tror att det är det kvava vädret som gör att jag är seg. Försökte återigen hitta skäl till att inte träna. När jag väl insåg vad jag pysslade med och att jag lika gärna kan köra, (en kvart - hallå, hur svårt kan det vara), så tänkte jag att ji och med att jag ändå ska göra en av övningarna annorlunda så behöver jag inte ge järnet. Men så insåg jag att jag kommer få skriva här i min träningsdakbok att jag "mystränade" och det går ju inte :-)

Så det var bara att bita ihop och ge järnet, passet bestod av 5 Kissande hunden med vardera ben, 5 Bållyft, 5 Superman, 5 Knäböj på en fot (med vardera ben) och 5 Dips. Eftersom jag tidigare har känt att jag mest ligger och sprattlar när jag gör mina Superman så valde jag igår att dela upp den i två, först lyfta benen 5 ggr och sedan överkroppen 5 ggr, Det kändes inte lika sprattligt men tog lite längre tid. Sist gjorde jag 12 varv och för 5 veckor sedan 11 och igår blev det 11, helt ok med tanke på att jag delat upp en av övningarna.

torsdag 27 augusti 2015

Vecka 8 dag 2

Det blev ett pass igår, trots allt....

Det var lite segt igår, ända in i det sista försökte jag komma på ett bra skäl till att hoppa träningen. Men men, det är bara att följa Paolos goda råd, "Bit ihop över- och underkäken och kör". Så det gjorde jag och efter ett tag kändes det bättre. Eller bättre och bättre, det var skitjobbigt men det berodde mest på att jag hade siktet inställt att slå förra veckans antal varv. Då fixade jag 12. Hur såg passet ut? Jo, det var: 5st Knäböj, 10st Jumping Jacks, 5st armhävningar på knä, 10st Crunches och 10st Knäböj med sidekick. För 5 veckor sedan fixade jag 9 varv och då fixade jag alla 5 armhävningarna i rad utan vila mellan ngn. Igår var det likadant på armhävningarna, alla 5 i rad utan vila emellan men det blev inte 9 varv utan 13 :-)

Det börjar kännas bra när det gäller armhävningarna, vi får se på lördagens veckotest hur det känns då.


onsdag 26 augusti 2015

Vecka 8 dag 1

I måndags var det dags för ny vecka och nytt pass. Men det blev ingen träning. Kände mig nämligen sliten och bestämde att jag skulle ta en extra vilodag och istället köra tisdag - torsdag. Så igår blev det ett pass, ett svettigt sådant. Övningarna jag skulle göra var: 10 Gunde, 3 Bulgarisk split (med vardera ben), 4 Knä mot armbåge, 5 Armgång och 10 Boxarrullning. Jag startade i ett rasande tempo och hade jag lyckas hålla det så hade det blivit 15 rundor, men nu sackade jag lite och det slutade med 13 st, ett bättre än förra veckan och 5 bättre än för fem veckor sedan då jag "bara" fixade 8 varv.

Jag var rejält trött efter passet och det kändes skönt att träna igen. Tror den där extra vilodagen var bra. I kväll nytt pass, jobbigt sådant :-)

måndag 24 augusti 2015

Vecka 7 avklarad

Jag lyckades hålla mig till träningsschemat under hela förra veckan!!!

I fredags var det vilodag, det blev dock en långpromenad med B. Och i lördags var det dags för veckotest igen: 8 Armhävningar på knä, 8 Crunches och 12 Knäböj. Senast fixade jag 10 efter att korrigerat armhävningarna en smula. För fem veckor sedan fixade jag 9 varv. Den här gången blev det 12.

Runt lunch åkte vi till Tullinge för att fira R och bada hund. Sedan åkte Marlene tillbaka till Älvsjömässan och Formex medans jag åkte hem med hund. På eftermiddagen pumpade jag upp ungarnas gamla basketboll och gick ner till basketplanen vid gymnasiet. Det var ett par år sedan jag spelade senast. Det tog 4 5 minuter att få in känslan och sen höll jag i en timme på med skott och layups och bara njöt. Det kändes skönt att få spela lite boll. Kommer nog att fortsätta med denna typ av motion ngn i veckan.

Den som återstod av träningen vecka 7 var veckoutmaningen, Jägarvila. Målet var satt till 40 sec och för fem veckor sedan fixade jag 1.20. I går gick det inte lika bra. Kände direkt när jag gick ner i 90-grader att mina ben är rätt så slitna efter helgens promenader och min tur på basketplan. Jag lyckades slå målet dock men bara knappt. Det blev 55 sekunder.

Nu är det "bara" 3 veckor kvar till min nästa tur med 15MedPaolo, undrar vad det blir för övningar då.

Hur det gick på vågen?!? Helt ok med tanke på att det blev både födelsedagslunch och fika i lördags och godis som Marlene hade med sig från mässan. Vågen visade - 0,8 mot förra veckan.

fredag 21 augusti 2015

Han kommer att klara det...

...att träna på rätt dag hela veckan. Bara veckotestet kvar imorrn. Igår gjorde jag pass 3 för veckan. Återigen fick benen jobba en hel del men det blev oxå lite överkropp i form av armhävningar. De går bättre och bättre och det ska bli spännande att göra veckotestet imorrn och se hur jag utvecklats de senaste 2 veckorna.

Passat var: 5 Knäböj, 10 Jumping Jacks, 5 Armhävningar på knä, 10 Crunches och 1o Knäböj med sidekick. Gjorde detta pass förra veckan, tisdag, och då fixade jag 11 varv. Målet var alltså att var minst lika bra. För 5 veckor sedan klarade jag sju och ett halvt varv (hann göra armhävningarna). I går blev det 12 varv och jag var rejält svettig när jag var klar.

Det känns oxå som om kroppen äntligen  börjar svara på träningen och min mathållning när jag ställer mig på vågen. Vi får se på måndag :-)

onsdag 19 augusti 2015

Vecka 7 dag 2

Andra dagen i rad som jag lyckades hålla mig till träningsschemat halvvägs genom veckan och det ser faktiskt ut som om resten av träningen kommer att utföras på sin "rätta" dag.

Igår var det överkroppen som fick sig en genomkörare och mot slutet av passet svettades jag rejält. Passet bestod av: 10 Gunde, 5 Hjärtat på knä, 5 Breda armhävningar, 3 Bulgarisk split med vardera ben och 5 Bållyft. Och fortfarande är det armhävningarna som är "problemet" Det var inte fem i rad på ngt var förutom det första. Men det tar sig i alla fall. Senast jag gjorde denna cirkel fixade jag 8 varv och för 5 veckor sedan lyckades jag med 5. Igår blev det 10 och jag var rejält trött efter mina 15 minuter.

Idag är det vilodag och då blir nästa pass imorgon torsdag och sedan veckotestet på lördag. Plus en liten Veckoutmaning på valfri dag. Tror nog jag kör den på fredag, vi får se.

tisdag 18 augusti 2015

Vecka 7 dag 1

Ny vecka, "ny" träning. Jag tror jag kommer att lyckas hålla mig till mina träningsdagar den här veckan men osvuret är bäst :-)

Passet igår gick hårt på benen och var dessutom bra för pumpen (om man håller ett bra tempo vill säga). 10 Knäböj med sidekick, 4 Bållyft (hade kollat fel och gjorde 5), 2 Knäböj på ett ben (lätt) och 5 Armbåge mot knä. Sist gjorde jag 10 varv och för fem veckor sedan knappt 8, igår blev det 12. I och med tempot så var det jobbigt, speciellt för benen. Trodde jag skulle ha svårt att gå idag men ingen träningsvärk i låren än, får se om det kommer. Ikväll kommer överkroppen få sig en genomkörare.


söndag 16 augusti 2015

Vecka 6 avklarad

Nu är jag klar med träningsvecka 6 och still going strong!

I fredags gjorde jag pass nr 3 för veckan, passet jag skulle jag ha gjort i torsdags. Jag gjorde en liten ändring på upplägget dock. I vanliga fall brukar jag träna efter maten , ngn timme efter jag har ätit. I fredags blev det istället före maten, jag visste att det skulle bli vitt vin och räkor till middag och ville inte riktigt träna efter det :-)

Passet bestod av 10 Gunde, 3 Bulgarisk split (med vardera ben), 4 Knä mot armbåge, 5 Armgång och 10 Boxarrullning. Sist jag gjorde passet, förra veckan, då fixade jag 11 varv och första veckan så lyckades jag med  nästan med 7 varv (hann till boxarrullningen). Nu blev det 12 varv.

I går (lördag) stod fortsatt tvätt av hus på agendan och då var det bara att se till att fixa träningen innan. Veckotest. 8 Armhävningar på knä, 8 Crunches och 12 Knäböj. Förra veckan fixade jag 13 varv, i går blev det "bara" 10. Men det var faktiskt helt ok eftersom jag har börjat göra mina armhävningar mer korrekt så klarar jag inte så många i rad. Jämfört med vecka 1 så fixade jag 4 fler varv, lyckades bara göra 6 då. Så jag blir bättre och bättre.

I dag vaknade jag med träningsvärk i axlar och armar efter gårdagens pass OCH hustvätt. Det det är ganska jobbigt att tvätta en hel hussida , tog typ 4 5 timmar. Kan lugnt säga att jag inte hade fixat hålla på så här länge med tvättandet för 6 7 veckor sedan, så träningen ger resultat. :-)

I dag var det vilodag, det enda jag gjorde (förutom den obligatoriska långpromenaden med Marlene och Baileys) var veckoutmaningen. Den bestod av Crossfit-situps (man ska toucha fötterna med händerna när man gör sin situp. Målet för nivån var 10, för fem veckor sedan gjorde jag 20, i dag fixade jag 40, så det går framåt. Ser fram emot ny vecka och vidare träning :-)

fredag 14 augusti 2015

Vecka 5 dag 2

Efter en vilodag i onsdags var det igår att köra igen. På agendan för gårdagens pass var: 5 Kissande Hunden, 5 Bållyft, 5 Superman, 5 knäböj på ett ben (lätt) och 5 Dips. Kollade vad jag hade gjort för fem veckor sedan och det var 6 varv och jag hade problem med Superman eftersom min bålstyrka sög. Den har blivit bättre när det gäller magen men ännu inte när det gäller ryggen. Känns som jag mest sprattlar med ben och armar när jag gör Superman-övningen. Tror jag får lägga in ngn form av rygg-övning extra och dessutom göra halva Supermans dvs, först göt jag 5 lyft med armar/överkropp och sen 5 med benen. Tror det kommer hjälpa mer än sprattlandet :-)

Jag lyckades i alla fall göra lika många varv som förra veckan, 12. Dubbelt mot för fem veckor sedan.
Nästa gång siktar jag på 10 11 i och med att jag delar upp Superman på två.

onsdag 12 augusti 2015

Tillbaka till ruta ett

Igår hamnade jag tillbaka till ruta ett, i dubbel bemärkelse. Jag startade om 5 veckors utmaningen. Dessutom hade jag funderat och granskat min teknik när det gäller mina armhävningar och konstaterat att jag nog gjorde lite fel i alla fall. Jag höll armarna lite för långt ut och vinklade ut de lite mycket vilket medförde att det blev halvbreda armhävningar som nog tog mer på bröst och skuldror än axlar och armar. Det skulle visa under passet.

Passet bestod av 5 Knäböj, 10 Jumping jacks, 5 Armhävningar på knä, 10 Crunches och 10 Knäböj med sidekick. För fem veckor sedan fixade jag 6 varv och var halvt döende efter 3 4 minuter. Senast jag gjorde det här passet var i lördags och då klarade jag 11 varv. Målet var alltså 11 vilket inte borde ha varit ett problem. MEN jag skulle göra armhävningar på det mer korrekta sättet och det kändes, klarade med nöd och näppe 5 i rad :-). Men det var bara att bita i, och efter 15 minuter hade jag faktiskt fixat 11 varv. Idag känns det lite i armarna men inte så illa som jag trodde det skulle bli.

Idag blir det inget pass, vi ska till mina föräldrar på middag, min bror med familj är här på besök och bor hos mina föräldrar. Jag år köra pass två, tre och veckotestet tre dar i rad torsdag till lördag, kan bli så att jag flyttar veckotestet till söndag och "bara" gör veckoutmaningen på lördag.

tisdag 11 augusti 2015

Jag gjorde det!!!

Resultatet efter fem veckor med 15MedPaolo
Jag lyckades fullfölja alla 5 veckorna, har inte gett upp och är taggad att fortsätta. De närmaste fem veckorna ska jag köra själv, jag kör samma samma schema om igen och när nästa utmaning startar om 5 veckor så hakar jag på den för att kolla min nivå och se vilken nivå jag hamnar på och vilka övningarna blir.

I torsdags blev det inget pass utan det skulle jag ta på fredagen. Men det blev ingen träning i fredags heller. Jag lyssnade på min kropp, kände mig sliten. Men jag gjorde veckoutmaningen. Den var att göra så många Dips som möjligt i rad utan vila. Målet var satt till 25, så jag bestämde mig att göra 50 :-). de 37 första var inga problem, sen blev det jobbigt, de sista 4 upp till 50 var ren viljestyrka men jag fixade mina 50.

I helgen var det meningen att vi skulle jobba ute och ta hand om huset eftersom det skulle vara bra väder. Hundpromenaderna skulle vi ta på kvällen då det var svalare och behagligare för Baileys. Redan i fredags hade Marlene börjat röja trädgården, hon gav sig på häcken med häcksaxen, den skulle bli betydligt mindre. I vanliga fall har jag gjort mina pass på kvällen men jag visste att om jag ska hålla på ute hela dagen så kommer jag vara trött på kvällen. Så det var lika bra att köra passet innan vi satte igång. Så medan Marlene och R satte igång med häcken så rev jag av mitt pass. 5 Knäböj, 10 Jumping Jacks, 5 armhävningar på knä, 10 crunches och 10 Knäböj med sidekicks. Sist jag gjorde den här övningen vecka 3 klarade jag 9 varv, nu blev det 11. Sen var det bara att ge sig ut och jobba. Det blev löv/kvist plockning i säckar och när det var klart blev det tvätt av huset. När kvällen kom hade vi nästan fixat häcken (eller vi och vi, Marlene. Jag var och handlade och tvättade husfasad.) och hade gjort 2 av fyra väggar. Jag konstaterade att  om jag hade gjort det här för fem veckor sedan så hade jag nog inte klarat att skrubba 2 3 timmar, träningen ger resultat.

På Söndagen var det lite stelt i överkropp och armar efter träningspasset och fasadtvätten. Men vi var inte klara så det var bara att köra igång. Men först träning, veckotestet. Sist fixade jag 12 varv och då var jag inte lika öm i kroppen som nu. Men men, målet är ju att vara lika bra eller bättre än senast. Så det var bara att sätta igång. 8 armhävningar, 8 crunches och 12 knäböj. Det blev 13 varv och de första 6 rundorna gjorde jag alla åtta armhävningar i rad och sen blev det 6 i rad ett par rundor och sen 5. Helt klart framsteg.

Det blev ingen fasadtvätt utan vi gjorde klart trädgården och efter lunch åkte vi och bada hund. När vi kom så tog jag fram måttbandet, eftersom söndagen var sista veckan på 5 veckors utmaningen så var det mät dags, spännande!


  • Midja - 124cm (-8 cm)
  • Bröst - 121cm (-5 cm)
  • Biceps - 34cm / 37cm (0 / +1cm)
  • Höft - 111cm (-4cm)
  • Lår - 63cm (-3cm)
  • Handled - 19 (0cm)
Och på vågen hade jag gått ner 3.1 kg (vägningen måndag morgon). Helt ok resultat med tanke på att jag var ganska stel i kroppen och att vi under de här fem veckorna inte hade hållit igen helt på matfronten, 

Igår skulle det var dag 1 på den nya rundan men eftersom vi hade fått vara provpublik på filmen "En man som heter Ove" så gör jag första passet idag. Ska bli kula att jämföra med resultatet för fem veckor sedan :-)

torsdag 6 augusti 2015

En bal på slottet

... eller snarare en middag på stadshuset. I idag blir det ingen träning då Marlene och jag är bjudna på middag på stadshuset. I går var det invigning av Eurogames. världens största HBTQ-idrottstävling. Med över 5000 deltagare som fram till på söndag förgyller vår vackra stad och tävlar i alla möjliga grenar. Det är allt från basket, fotboll och handboll till softball, skytte, dykning och bridge, 28 olika grenar. Och ikväll är det alltså middagsmottagning med runt 700 inbjudna gäster. Och vi är alltså oxå bjudna :-O. Det ska bli riktigt skoj och spännande.

Men som sagt, då blir det inget pass idag utan jag gör det imorrn.

Men igår gjorde jag i alla fall det pass jag skulle ha gjort i tisdags. Det bestod av 10 Gunde, 3 Bulgarisk split med vardera ben, 4 Armbåge mot knä, 5 Armgång och 10 Boxarrullningar. Senaste jag gjorde övningen, tror det var 2 veckor sedan på Öland, så klarade jag 8 varv. Målet som alltid är att vara bättre än senast. Jag hade siktet inställt på 10 varv men jag fixade 11. Det var ett av de jobbigaste passen på länge, just beroende på farten jag höll. Ingen "mysträning" här inte :-)

Vikten börjar sakta men säkert gå nedåt, ska bli spännande att mäta sig på söndag. Igår kväll innan jag gick och la mig provade jag en massa skjortor till middagen ikväll. Och jag konstaterade att jag om ett år kommer ha en massa kort- och långärmade skjortor att ha på mig. Men just nu är jag för fet för de flesta... Hittade till slut en som passade både mig och tillställningen. Trodde att den nog skulle vara för trång över magen men den har nog dragit ihop sig lite av träningen. Jag brukar inte kunna ha den här skjortan när jag ligger över 115 pannor och i morse låg jag på 118 och den passade ändå. Ska verkligen bli spännande att mäta sig på söndag.

onsdag 5 augusti 2015

Flyttad träning

Verkar som jag inte kommer träna på "rätt dag" alla dagar den här veckan heller :-)

Redan i måndags valde jag att skjuta upp träningen. Skälet till det? Marlene och jag var bjudna på middag hos mina föräldrar, så efter jobbet vid 18.30 var vi där och hade en trevlig middag där mina föräldrar blev bättre insatta om våra förlovnings/bröllopsplaner. vi kom hem runt halv nio och det kändes lite sent att sätta igång med träning då. Visst, det kan tyckas som undanflykt för att slippa träna men jag behöver inga sådana, jag tycker träningen är kul :-)

Så igår gjorde jag måndagens pass, 5 Kissande hunden, 5 Bållyft, 5 Superman, 5 Knäböj med vänster fot (lätt), 5 Knäböj med höger fot (lätt) och 5 Dips. Det blev 12 varv och riktigt svettigt i och med att det blev ett ordentligt tempo på det. Innan passet hade vi oxå varit ute med hunden i cirka en halvtimme. Så igår kom jag upp i mina 10.000 steg :-)

I dag ska jag göra tisdagens pass och då borde jag vara i fas med träningen, MEN... på torsdag ska vi på middag i Stadshuset i stan. Det betyder att jag får köra torsdagens pass på fredag, bara passen blir gjorde så är jag nöjd och som sagt, jag tycker det är kul. Jag känner att jag blir starkare och fastare trots att vågen i princip står still. Jag har börjat räkna vad jag äter för att ha koll med hjälp av ViktVäktarnas program som jag vet funkar. Vi får se när det lossnar på vågen.

måndag 3 augusti 2015

En vecka kvar

Nu är det bara en vecka kvar av 15 med Paolo. Förra veckans träningspass blev flyttade runt en smula. Jag gjorde tisdagens pass må onsdagen, det bestod av 10 Knäböj med sidekick, 4 Bållyft, 2 Knäböj med vänsterben (lätt), 2 Knäböj med höger ben, 5 Knä mot armbåge. Benen fick sig en ordentlig genomkörare, fixade 10 varv.

På torsdagen var det så dags att synka rätt och köra torsdagens pass, trodde jag. Blev inte riktigt så, Marlene och jag åkte in till stan först på lunch och sedan vidare till Pop House Hotel och Abba Museet. Jag är inte en fanatiker av Abba men museet var riktigt bra. När vi var klara där forsatte vi tillbaka in till centrum och gick till Kulturhuset för att ta del av lite Pride aktiviteter. efter det tittade vi vidare på ringar och så köpte jag en klocka. Den är en försenad present till mig själv för att jag klarade av min provanställning :-)

Vi kom hem vid åttatiden vilket egentligen är min vanliga tid att träna men efter att vara igång hela dagen så kände jag att jag skulle få ut mer av träningen om jag gjorde den på fredagen.

Så i fredags blev det en förmidagspass i och med att vi på kvällen skulle ut på kryssning med Viking Line. Passet var samma som torsdagen veckan innan: 5 Kissande hunden, 5 Bållyft, 5 Stålmannen, 5 Knäböj med vänster fot (lätt), 5 Knäböj med höger ben (lätt) och 5 Dips (lätt). Det blev 12 varv.
Dessutom gjorde jag veckoutmaningen, plankan. Målet var att stå minst 50 sec, vilket jag oxå precis nådde.

Vi hade en supermysig kryssning och kom hem på lördag eftermiddag. Och eftersom hela veckan innehöll flyttade pass så bestämde jag även att flytta veckotestet till söndagen.

Så igår var det dags för det fjärde veckotestet. 8 Armhävningar på knä, 8 Situps och 12 knäböj. Jag fixade 12 varv. Och den här gången så gjorde jag alla åtta armhävningar i rad de första 5 rundorna och sen 4 åt gången med ett par sekunders vila mellan. Det blev oxå en hundpromenad igår och en träningspass med gräsklipparen, vi hade inte klippt gräset sen innan vi åkte till Öland och med all regn så såg det ut som en djungel :-) Det blev många steg igår, nästan 18.000.

Nu är det alltså bara en vecka kvar och sedan kommer jag köra på egen hand ett par veckor för att i september anmäla mig till ny omgång.