fredag 10 juli 2015

Vilodag, på riktigt

Igår blev den en riktig vilodag. Enligt schemat så var det ett pass inlagt men jag ska genomföra det idag istället.

Och den här gången blev det en riktig vilodag, vilket mina lår tackar mig för idag eftersom träningsvärken nästan är väck. Det blev bara lite vardagsmotion i form av promenader. Eftermiddagen spenderades på bio, vi hade fått möjligheten att se förhandsvisningen av Self/Less, en sci-fi thriller som har premiär idag. Den handlar om en snuskigt rik man, Ben Kingsley, som är döende i cancer. Han får möjligheten till "evigt liv", hans hjärna överförs (kopieras) till en ny frisk och ung kropp, Ryan Reynolds. Men den unga kroppens hjärna är inte helt "tömd" och minnen läcker fram och han börjar söka svar vilket medför att han blir jagad av de som genomförde ingreppet.
Filmen är bättre än jag trodde, riktig bra faktiskt. Det finns ett par luckor som inte får svar med på det stora hela en film värd att se.

Efter filmen mötte vi upp Marlenes barndomsvän A som är på besök här i Sverige med sin son. Det var ett kärt återseende för de eftersom de inte har träffats sedan Marlenes bröllop, typ 25 år sedan.
Vi satt och fika på Starbucks och pratade och pratade. Och i dag kommer de till oss efter lunch och sover över, vilket ger Marlene och A att verkligen återknyta kontakten och vandra längs minnenas allé.

Jag har glömt att tala om den andra delen av min nya satsning på ett friskare liv, maten. I och med att jag numera äter en måltid utanför hemmet 5 dar i veckan så gäller det att vara smart när det ska väljas lunchmat. I början har jag kört med matlåda och det har funkat riktigt bra, men sedan R flyttade (Marlenes äldsta) har vi mest ätit sallad till middag och det blir lite svårt att göra en matlåda av det :-)

Jag har ätit för det mesta ätit sallad från som man får med lite bröd och en burk läsk för 85 kr, ett helt ok pris i och med att salladen är ganska stor och man får snickra ihop den själv med hjälp av 5 valfria ingredienser förutom sallad, tomat och gurka. Men från och med i måndags har jag bytt matställe till Subway. Jag älskar matiga mackor och i och med att det finns ett nära kontoret så varför inte. De har ett antal mackor med mindre än 6g fett, vilket är kanon för min viktminskning. Tidigare när jag har tagit mackor från Subway så har det alltid varit foot-long, dvs en helt bröd. Men nu kör jag bara ett halvt och det funkar som lunch för ngn så stor som jag, jag tar en banan till för att dryga ut. De flesta dagarna har jag tagit Sub of the day om de har varit "lätta" och då kommer man faktiskt undan med 35kr för en lunch, Igår blev det faktiskt både lunch och middag på Subway i och med att vi skulle på bio och den började klockan 18. Jag kommer nog köra vidare på mina mackor även nästa vecka och sen får vi se efter semestern, då kanske vi blir lite bättre på lunchlådor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar