tisdag 7 juli 2015

Så var det dags igen...

Dags att återuppväcka bloggen igen. Och precis som sist är det träning som är boven i dramat. Sist hade jag satt igång med att träna med programmet TapOut men kort efter att jag hade satt igång avbröt jag hela experimentet. Jag hade helt enkelt inte tid att träna drygt 60 minuter  dagar i veckan samtidigt som jag pluggade och jobbade som coach på ViktVäktarna.

Det har hänt en del sen sist, jag pluggar inte längre utan har tagit examen som Applikationsutvecklare.Net från Teknikhögskolan. Efter 14 år på ViktVäktarna är det inte längre heller min arbetsplats. Vi (Jag och Marlene) la ner våran verksamhet samtidigt som jag tog examen.

Under sommaren och hösten var jag på jakt efter ett jobb i databranchen och det var inte det lättaste men till slut i slutet november början på december skrev jag anställningspapper på ett jobb som jag började den 7 januari. Idag har jag jobbat där 6 månader och min provanställning gick ut och jag är KVAR!!! Var jobbar jag då?!? Jo, på Kitchentime, som webbutvecklare. Kitchentime är en internetbutik för allt inom kök (utom vitvaror). Jag trivs kanon trots att det är en bit att pendla, kontoret ligger nämligen i Uppsala. Tur att det numera går en direktpendel från Tumba till Uppsala.

Men det här är inte riktigt skälet till att jag återupplivar bloggen, att skriva hur det är att jobba som webbutvecklare (det kanske blir lite sånt dock :-) ). Näää, jag har åter bestämt mig för att ta tag i mitt liv och komma i form, ta bort 25kg och bli starkare (eller snarare stark, går knappt att bli svagare :-P ) och friskare. Hur ska jag göra den här gången dådå och kommer det att hålla? Jag tror faktiskt det för att jag har nämligen antagit Paulo Robertos utmaning och kört igång med 15MedPaulo, ett träningsprogram anpassat ut efter ens förutsättningar. Vi har sedan tidigare Paulos Träningsbibel men den har mest legat. Men nu ska den användas, fördelen med hemsidan är att man får ett färdigt program och kan se filmer på övningarna, lättare än boken. Men boken kommer bli en inspirationskälla och framför allt kommer den att användas i ett senare skede i träningen.

Så i söndags anmälde jag mig, det började med att man skulle göra ett fystest för att kolla vilken nivå man låg på. Det var 3 övningar, armhävningar på knäna, plankan och knäböj med hopp. Man skulle göra så många som möjligt armhävningar och upphopp i följd som man klara utan vila och se hur länge man kunde stå i plankan. Detta var mitt första tecken att det var dags att göra ngt, jag är nämligen extremt klen i överkroppen, benen är ok i och med att de får träning att bära omkring mitt feta lekamen men armar, axlar, bröst och mage...ett sorgligt kapitel. Jag klarade 6 armhävningar, står 18 sec i plankan och 18 upphopp. Det gjorde att jag börjar på nivå 2 av 9 (blev i alla fall inte nivå 1 :-). Och nu kan det bara bli bättre.

Igår var första träningspasset. Cirkelträning med 5 övningar jag skulle göra om och om igen.Träningstiden är 15 min och det var de läääääängsta 15 minuterna i mitt liv :-)
Övningarna var 1. Knäböj 5st, Jumpiing Jacks 10st, Armhävningar 5st, Crunches 10st och slutligen Knäböj med kick 10st. Efter 2 varv undrade jag om tiden snart var slut, tittade på klockan och såg att jag hållit på i 4 minuter... Tror det blev 6 var till slut och efter lite stretching klev jag upp på löpbandet och gick en kvart. Allt som allt drygt 30 minuters träning som jag var helt slut efter.

Skälet till att jag tror att det kommer att funka den här gången är att det just inte tar mer än en kvart (sanning med modifikation, i framtida pass kommer jag nog behöva värma upp lite innan, men säg 20min). Och det ska jag kunna klämma in. Det är 3 pass i veckan, måndag, tisdag och torsdag och ett test på lördagar. Däremellan kan man lägga in egen träning, som jag till exempel gjorde men mitt pass på löpbandet.

Jag kommer nog att köra 2 möjligen 3 månader på nätet (utnyttja mina 1000 kr i friskvårdspeng :-) ) för att sedan fortsätta på egen hand med hjälp av träningsbibeln.

Skrev ner mina mått för att se om det händer ngt, kommer nog att mäta mig en gång i månaden.

  • Midja - 132 cm
  • Bröst 126 cm
  • Biceps 34 cm / 36 cm (spänd)
  • Höft 115 cm
  • Lår 66 cm
  • Handled 19 cm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar