tisdag 3 december 2013

Praktik igen, jabba!!!

Igår var det dags igen för ngt jag längtat efter hela halva hösten. PRAKTIK eller LIA2 om man ska vara riktigt riktig. Dem här gången har det inte varit samma panik över att skaffa lia-plats. Frågan var bara hur man skulle välja. Ta samma ställe som sist eller prova på ngt nytt. Finns fördelar och nackdelar med båda. Jag skickade iväg en ansökan till en firma som tre av mina klasskamrater var på i våras. Vi har haft en par lärare därifrån under utbildningen oxå. Jag skickade även iväg ett mail till min kontakt där jag var i våras för att se om de hade en möjlighet att ta emot mig igen. Han hörde av sig efter ngn vecka och sa att de gärna tar emot mig om jag vill komma. Eftersom jag forfarande inte hade hört ett pip från den första företaget jag mailat bestämde jag mig att göra LIA2 på samma ställe som LIA1. Jag visste att jag trivdes och att jag skulle hamna på ett bra företag där jag skulle lära mig och utvecklas inom mitt framtida yrke. Samma dag som jag hämtade mitt påskrivna LIA2-kontrakt, som ska lämnas till skolan, fick jag ett mail från O. Han var vår lärare i C#, DB och MVC  i ettan. Han erbjöd mig en LIA plats hos honom om jag ville. Klart smickrad tackade jag nej. När jag hämtade mitt kontrakt  fick jag höra att en av mina klasskamrater hade sökt LIA plats på "mitt företag" men att de hade tackat nej i avvaktan ifall jag skulle söka platsen. Skönt att höra att man är lite eftertraktad :-) Hoppas det håller i sig när man ska söka jobb i vår. För ngn vecka sedan fick jag till slut även svar från företaget jag mailade först. Svaret var att de redan hade fullt på sina LIA platser men behåller mitt personliga brev och CV för framtiden.

Och så igår var det dags att "börja jobba" igen. Jag fick ett bra välkomnande, alla tyckte att det var kul att jag var tillbaka. Eller snarare alla som var där, halva styrkan fattas :-) två sjuka (varav en en längre tid), två ute hos kund och en jobbar hemifrån under ett halvår (och hemmet är för tillfället i Thailand, inte många arbeten där detta skulle funka :-) ). Jag fick tillbaka mitt gamla skrivbord. Fick dock en skärm den här gången, vi tog den från B:s skrivbord, han som är i Thailand. Han lär inte behöva den på ett tag...
Efter att ha installerat mig fick jag en genomgång vad det är tänkt att jag ska jobba med till att börja med. De har gjort en multitouchlösning till en infotavla som ska finnas på sjukhus och till den finns det ett webbaserat admingränssnitt för att sköta tavlan. Och det är tänkt att jag ska utöka funktionaliteten i adminsystemet. Tack och lov är det i MVC så det var lättare att sätta sig in i det. Men det tog hela dagen igår att tanka ner de båda projekten till min burk och få de att fungera. Har fortfarande inte löst alla bitar, applikationen för infotavlan är gjort i WPF (Windows Presentation Foundation), ett sätt att skapa applikationer för windowssystem. Jag kan alltså köra det på min dator trots att allt inte syns på min skärm (får scrolla upp och ner för att se). Och jag kan inte få till så jag kan se kartorna. Allt annat syns (ikoner och sånt) men inga kartor. Nu är inte det avgörande för admindelen för tillfället. När C kommer till kontoret får vi se om vi kan få till det hela. Det är han som har utvecklat de båda systemen och sitter för närvarande hos kunden och jobbar. Jag pratade med honom på telefon och försökte lösa det hela men det gick sådär :-). Jag har i alla fall av M fått en TODO-lista på förbättringar/förändringar som jag ska göra i admindelen. Jag började med det idag innan lunch men fick avbryta strax efter två då det var dags att bege sig till Haninge och jobbet på VV. Den här gången blir det bara två dagar i veckan som jag måste avvika tidigare för att hinna till VV-jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar