måndag 9 december 2013

Pepparkaksbak

I helgen hade vi alltså minior hos oss igen. Lördagen ägnades åt att lulla omkring på förmiddagen och sedan faktiskt åka och handla. Runt tre ngn gång dök Junior upp och då satte vi igång med pepparkaksbak. Junior satte ihop pepparkakshuset. Det blev ett köpt hus den här gången inte ett egenkonstruerat som förra året (då gjorde han ett pariserhjul :-) ). När han hade micklat ihop huset var han tvungen att sticka vidare och jag hjälpte Marlene att få på kristyr för att dölja sockerfogarna och få huset att se mer juligt ut. Sedan gjorde jag mönster på taket och då var det dags att sätta fast godiset på det. Minior fick välja färgmönstret. Jag duttade ut kristyr och han petade dit en Non Stop. Kvällen tillbringades i tv-soffan.

På Söndagen blev det en liten hund och minior promenad, så att de både skulle bli av med lite spring i benen :-). Minior fick hjälpa till med att laga lunch. Skala potatis och morötter. Blanda sås att ha på fisken. Och riva morötter. Efter lunch blev det en tripp till Tomten. Det tyckte han var kul och spännande :-). När vi kom hem blev det filmtajm, Happy Feet. Och runt fyra körde vi hem Minior för denna gång. Hoppas vi får ha hit honom i mellandagarna.

Idag var det vanlig arbetsdag. Jag fortsatte med min create item vy. Meningen var att men med en dropdown skulle styra vad som visades i den andra. Och till slut fick jag till det. Jag löste det genom att göra en vanlig select och utifrån den med hjälp av JQuery anropa controllen för listan som skulle returneras. Jag använde mig av en partial view för att rendera den andra dropdown-menyn. När det var klart tog jag ett snack med M för att försäkra mig om vad som gällde för vyn där man editerar en item. Det var vissa saker som inte behövdes visas. Och morgondagens uppgift blir att visa upp en dropdown och markera det element som editeras i den dropdown-menyn. Så att man ser vad det är för objekt man editerar. Borde inte bli så svårt, hade redan börjat på det lite smått innan jag gick för dagen strax efter klockan fyra.

På bussen hem från Fridhemsplan träffa jag en klasskompis som gör sin LIA hos våran före detta lärare. De har flyttat sitt kontor från Drottninggatan till Fridhemsplan. Han bor i S-tälje och tar bussen till Liljeholmen och därifrån bussen till S-tälje. Snabbare och smidigare än pendeln.

På tal om pendeln. Marlene sa nyss att det knappt kommer gå några tåg imorrn, det ska snöa mellan 5 och sju imorgon bitti och sedan regna. Hoppas bussarna går. Annars får man väl jobba hemifrån :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar