onsdag 4 december 2013

Lång dag på jobbet

Idag blev det en låååång dag på jobbet (dvs praktikplatsen). Igår var jag först men det var jag faktiskt inte idag när jag dök upp på kontoret runt tjugo i åtta. Det var nämligen städdag idag :-). Så det var städaren som hade larmat av och låst upp och hade tagit en liten paus i städandet när jag klev in. Det blev dock premiär för min del när jag gick från kontoret. Jag gick nämligen sist och fick larma och det hade jag aldrig gjort tidigare. Jag gick kvart i sex, jag skulle nämligen träffa Marlene vid Fridhemsplan och vi skulle gå på blogg event halv sju. Och innan det var jag tvungen att springa till affären som finns i närheten av kontoret för att köpa te till min älskling. Det var ju den 4:e idag :-). Jag blandade ihop Rosa Pantern (hallon o lakrits te) och Vanilj Roibos te.

Vad gjorde jag då under de tio timmarna jag var på jobbet?!? Forsatte med punkterna jag fått av M på förbättringar i admin verktyget. Det var tabeller som skulle fixas och dropdown-menyer som skulle justeras. Sidorna ska vara dynamiska, beroende på val i dropdown-menyn visas olika fält i formulären när man skapar grupper och items. Det dynamiska har jag denna gång valt att göra med hjälp av JQuery. I förra projektet jag gjorde i våras satt jag oxå med en hel del dynamiska sidor men då gjorde jag de i backend, dvs på serversidan. Det skapar en viss belastning eftersom det då ska hämtas från servern ut till klienten.
Med hjälp av JQuery kan man göra detta på klientsidan i användarens egen browser och inget extra behöver hämtas från servern för att fixa utseendet. Det ger rappare sidor. Jag trodde att jag i stort sett hade betat av det mesta innan lunch men ack så jag bedrog mig själv. Jag utgick nämligen från en statisk dropdown men den ska ju kunna utökas och då kommer inte JQuery koden att funka till 100%.

Så efter lunch fick jag tänka om och fundera ut hur jag skulle lösa detta. Det blev med lite LINQ på backend sidan av listan som dropdown-menyn består av. Jag sorterade den och flyttade om lite i den så att den sedan kunde användas av JQueryn hur många element den än hade (nästan i alla fall, det finns vissa undantagsfall då det inte kommer funka men de bör nog inte inträffa. Och kommer de att inträffa får jag väl klura ut ngt nytt sätt att hantera detta :-) ).

Så det som återstår nu av listan jag fick av M igår är att fixa till ikoner vid varje label på formuläret. Det kommer vara info ikoner och när man hoovrar med muspekaren över dessa ska de komma upp en popupruta med hjälptext. Vad man ska/kan/bör/får eller inte får skriva. Jag berättade för M innan han gick att jag nästan betat av listan och han blev lite paff, sa: "oj, det gick snabbt" :-) men hämtade sig snabbt och sa att då är det bara att vi sätter oss imorrn förmiddag och ser vad mer vi kan göra. :-)

Hur var då bloggeventet?!? Det återkommer jag nog till i helgen när jag har lite mer tid att sitta och skriva för nu ska jag sova, ska upp om mindre än 6 timmar. Och imorgon får vi klassbesök i klassen i Huddinge. Det är min närmaste chef och hennes chef som ska komma och se verksamheten. Och nu menar jag VV :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar