söndag 15 december 2013

Inferno

I fredags var det alltså dags, julfest med praktikplatsen.
Jag åkte in lite senare, tog bussen 07.01. Vid Fridhemsplan visade sig att det hade varit brand och rökutveckling i tunnelbanan vilket gjorde att tunnelbanan var inställd/kraftigt försenad. Det blev alltså till att gå, inte så värst långt faktiskt, en station till Sankt Eriksplan och därifrån brukar jag gå. Jag kom in på kontoret strax efter klockan 8. Jag började med att ändra i vyn för create item och tog bort den dynamiska biten. Istället blev det 5 textboxar med tillhörande dropdown med ikonen för varje direction. Och jag gjorde samma sak för den engelska delen. I framtiden kanske huvudprogrammet ska kunna köras på engelska. När M dök upp kom han över och jag visade upp det jag hade gjort och han blev nöjd :-). Innan lunch dök även C upp, han som har gjort programmet jag sitter med. Jag, Han och M ska ta ett möte på måndag för att prata vad vi ska göra sedan med admin delen.

Eftersom det var fredag blev det Indiskt till lunch (tradition som började med att en av grabbarna gillar Vindaloo och på lunchen brukar den inte vara så stark). Jag tog en Vindaloo den här gången och den var mesig :-) (den var stark men inte såååå stark, å andra sidan gick den faktiskt att äta :-) ). Efter lunch satt jag med att fixa till så att sparade discriptions laddas in i respektive textbox och dropdown i edit item vyn. Mycket javascript blir det :-). Jag blev nästan klar när Marlene ringde och sa att hon utanför huset men inte kunde hitta porten. Jag sprang ner och ledsagade upp henne. Jag visade upp kontoret och hon fick hälsa på de som var där. Strax efter henne började det droppa in folk och vi samlades för lite mingel i köksregionen där glas och vin hade ställts fram. Och lite choklad. Sedan fortsatte vi till konferensrummet för genomgång av året som gått och lite glögg och pepparkakor. Klockan kvart över fem lämnade vi kontoret för avfärd till Hamberger Börs och julbord och show. Vi var 24 stycken och det blev 4 taxibilar. Trafiken var seg och vår textchaufför tog bakgatorna till destinationen. Skälet till trafiken var en blandning av fredag eftermiddag och stopp i tunnelbanan som hade gjort att folk tog bilen in till stan/jobbet.

Väl på plats blev vi visade till våra bord, vi hade två stycken. De stod längst fram på flyern vid scen, ingen skymd sikt här inte. Vi tog för oss av julbordet som var "lagom" stort, lite olika sillar, laxsorter kallskuret, patéer, janssons, köttbullar (hemgjorda, grymt goda), revben, prinskorvar och olika sallader och till och med brysselkål och blomkål. Jag tog först fisk och ägg på tallriken och sedan en tallrik kallskuret och varm mat, av det varma tog jag bara revben och köttbullar. Desertbordet var inte heller det för stort, det fanns tomteskum, munkar som man kunde ta sylt till och doppa, lussebullar (det var ju trots allt 13 december, och de var bland de godaste bullarna jag ätit på väldigt länge. Inte ens det faktum att de hade russin i degen gjorde mig ngt och jag brukar vara kinkig på den punkten), det fanns lite godis och hemgjord chokladkonfekt. Jag tog 2 lussebullar och 2 konfekt, ett par skumtomtar. På den hela stora åt jag så jag var nöjd men långt ifrån sprick/spy färdig :-).

Klockan 21 satte showen igång. Och den var bra. Lite trick med publiken som var bra, de stora tricken på scen var lite "gamla" (har man sett magishower på tv eller live så har man sett det mesta) men fortfarande helt ok.  Det som var riktigt läckert och den stora behållningen av kvällen var eldshowen. Det jonglerades motorsågar som brann, vevades stavar som brann i vardera änden. Vevades kedjor med tyngder i ena änden som brann. De var riktigt skickliga och det var urläckert.

Efter showen gick de flesta i våran grupp upp till baren men jag och Marlene gick bara upp dit och tackade för oss och önskade dem som var kvar en bra kväll. Vi gick till pendeln och det var skönt ute, mitten på december och varmt :-)

När jag kom hem packade jag upp min julklapp. Alla anställda hade en julklapp under granen på kontoret som vi skulle ta på vägen ut till taxin. Marlene konstaterade att det fanns en julklapp där till mig oxå :-) Helt otroligt, jag som inte ens är anställd fick alltså en julklapp. Jag är otroligt tacksam. Vad fick jag då... jag misstänker att alla fick samma sak och det var en strömbank. Ett batteri som man laddar upp och sedan kan man koppla mobiler eller plattor till den och ladda dem. En laddning av batteriet räcker till 2 -3 laddningar av en platta eller 5 -6 laddningar av en smartphone. Bra att ha på till exempel resa. Kommer definitivt att användas.

Jag ska försöka få in lite bilder av kvällen på bloggen.

För att summera dagen så var den jättebra, vi hade det supertrevligt med god mat, bra underhållning och trevligt sällskap. Och som Marlene sa till chefen, hoppas vi får vara med på "sommarfesten" och nästa års julfest :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar