torsdag 12 december 2013

Dagen före...

Idag är det dagen före mitt första julbord. Eller inte riktigt första men ändå första. Alltså, jag har varit på julbord förut men aldrig med jobbet. Som fd anställd på VV och numera egen företagare jobbandes för VV har det inte blivit ngt julbord med jobbet. Och eftersom jag innan VV bara har pluggat och inte haft ett riktigt jobb blir det imorgon mitt första julbord, med jobbet. Det ska bli superkul. Vi ska gå på Hamburger Börs för att äta julbord och se Joe Laberos show Inferno. Och det bästa av allt, jag får ha med mig min älskade Marlene. Hon är ju oxå bjuden. Vi ska träffas på kontoret klockan 16 och ha lite mingel och info vad företaget har gjort under året och 17.15 tar vi oss gemensamt till Hamburger Börs.

Vad pysslade jag med idag då?!? Satt med Create item vyn. Jag skulle lägga in upp till fem directions. Jag använde mig av Knockout.js och fick till slut en dynamisk vy där man klickade på en plus knapp för att lägga till en direktion. Man kunde knappa in text i en textruta och välja en ikon genom att välja namnet på den (inga bilder) ur en dropdown meny. Sedan om man ångrade sig kunde man trycka på en minus knapp och då försvann raden. Mitt problem var att kunna spara ner informationen som en textsträng, upp till fem rader med dropdown och textrutor i en och samma textsträng. Jag kunde inte göta det genom att använda den befintliga spara knappen då den inte var kopplad till knockout, och kopplade jag den till knockout så fungerade inte den vanliga sparfunktionen. Man skulle behöva göra ett ajax-anrop från knockout delen av javascriptet. Eftersom det är ett ganska komplext formulär vill jag helst att det animagiskt ska tas hand om av MVC. Jag gjorde alltså en extra saveknapp bara för directions. Så när man trycker på den sparas fälten ner i en textsträng som är kopplat till ett dolt fält i formuläret. Och den skickas med resten av fälten när man gör en submit på hela formuläret.

Jag visade upp lösningen som jag hade kollat att den funkar i huvudprogrammet. Vägbeskrivningarna dyker upp för respektive platser man vill ta sig till med både text och ikoner. Jag visade upp det för M strax innan jag skulle gå för dagen och han tyckte att man alltid skulle se alla fem raderna vare sig man behövde alla fem eller inte. Men vi hann inte diskutera färdigt då det ringde på dörren och han var tvungen att ta det, det var några bord som skulle levereras. Om han vill ha det så betyder det att det blir lite lättare, framför allt när jag sedan ska läsa in informationen i edit vyn. Dessutom slipper jag två av knapparna som inte såg så bra ut. Men vi får se imorrn, vi skulle diskutera det då.

Kläderna är framplockade för imorrn, ska sitta och koda i finkläder:-) Får nog ha slipsen i fickan fram till fyra, tror jag :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar