onsdag 11 december 2013

Blev inget stopp

Det blev inget stopp i trafiken igår. Kom ju inte så mycket snö. Skönt! Igår blev det en halvlång dag på kontoret eftersom det var tisdag och VV-dags på eftermiddagen. Jag hade med mig nya kassassystemet. En Surface Pro (platta med win 8) med en trådlös kvittoskrivare och ett kassaprogram i plattan/datorn. Skälet till att det var jag och inte Marlene som hade den var att plattan hade "tappat" kvittoskrivaren. Tror att det är fel på drivrutinerna. Jag hade den för att kunna fixa det under dagen. Jag kontaktade vv-kontoret och de skulle återkomma vem jag skulle vända mig till. Under tiden försökte jag lösa det själv. Problemet var att det krävdes kod för kunna koppla ihop skrivaren med plattan med hjälp av Bluetooth. Det visade sig att jag ska ta kontakt med de som ansvarar för kassaprogrammet i plattan. Men det svaret fick jag efter att jag hade lämnat ena jobbet för att ta mig till nästa. Jag får fixa det imorrn istället.

Jag fick en del frågor om vad jag har för prylar med mig. M kommenterade min Nexus 7 platta som jag hade på laddning, han trodde det var en HD. Jag sa att det var min platta. När han sedan såg Surface Pro och kvittoskrivaren undrade han om jag har alla nya prylarna :-) Ska han säga som på sitt skrivbord har - IMac, Surface Pro, Lenovo laptop (typ som min skoldator) och en ipad :-D

När det gäller projektet började jag faktiskt att fräscha upp minnet lite när det gäller Knockout. Ett bibliotek/tillägg till Javascript som ger dynamisk bindning i HTML. Vi tog upp det för ett år sedan på MVC kursen. Jag började köra igenom tutorials som finns på knockouts hemsida. Sedan fortsatte jag att fixa dropdown-menyn i editera items vyn. Blev klar med det innan arbetsdagen på LIAn var slut för min del och jag skulle skynda vidare.

Idag körde jag lite knockout i morse och sedan gav jag mig på att lösa ikonerna. Som det var nu var man tvungen att skriva namnet på filen för att man skulle kunna få se ikonen i huvudprogrammet. Och det är ju lite omständligt att memorera ett tiotal filer, t ex POI_hiss, AOI_Laboratorium. Det ska alltså in en dropdown med filnamnen istället. Och sen är det bara att välja vilken fil dvs ikon man vill ha. Detta finns i både item och category vyerna, i både edit och create för båda. Tack och lov slapp jag ha ngn form av filtrering beroende på vilken typ av kategori man hade valt. Så strax efter lunch var jag faktiskt klar med alla vyerna.

Nästa del blir att skapa ett enklare sätt att få in vägbeskrivningar. Som det är nu sriver man först in ikonen/filen tex [forward] och sedan texten - gå rakt fram. Detta visas med ikon och text i huvudprogrammet. Åter igen, en smula omständligt. Meningen är en uppdelad inmatning. Välj ikon från en dropdown och skriv text i textbox. Eftersom det just nu sparas  som en textsträng och det är så det hanters i backend vill jag inte ändra den biten alltför mycket. Helst inte alls. Mina knockout tutorials har faktiskt gett mig möjligheten att just använda mig av knockout till att lösa detta på ett smidigt sätt. Jag har oxå tänkt att man ska kunna utöka beskrivningen dynamiskt med upp till fem väginstruktioner (detta är maxantalet som ryms på pekskärmen som används i huvudprogrammet) Det dynamiska gör att det ser snyggare ut. Att man bara trycker ut en ny rad med en textbox och dropdown om den behövs. Snyggare än att ha fem rader uppe jämt när man ibland bara behöver två. Så detta satt jag och funderade på fram till att jag gick för dagen kvart över fyra. Jag började lite smått att försöka få in knockout lösningen i en av vyerna. De är bara item vyerna som ska ha det här. Fortsättning följer imorrn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar