måndag 16 december 2013

Blaha måndag...

Efter en väldigt slapp och likgiltig helg där vi övade på att göra så lite som möjligt (vi behövde det :-) ) blev det åter dags för måndag och praktik. På förmiddagen slutförde jag det jag höll på med i fredags. Fixade edit item vyn och fixade så att det funkade på både svenska och engelska.

Igår när jag var ute på promenad med hund fick tankarna gå fritt och jag kom fram till hur jag ska fixa till item vyerna, både create och edit så man slipper den extra save knappen bara för directions. En jnapp mindre för användaren att trycka på. Det skulle dock innebära att jag blev tvungen att göra om modellen som man skickar in till vyerna. Med andra ord ändra i back-end. Men eftersom jag inte skulle ha en dynamisk vy så kom jag fram till att jag kunde skippa knockout. SÅ allt jag gjort de senaste dagarna var det bara att skrota :-) Surt kan man tycka men jag lärde mig massor medan jag byggde knockoutlösningen och det är ingen ide att hålla fast vid ngt som inte behövs. Om man dessutom kan göra det bättre.

Så medans jag höll på med den nya upplägget kom jag dessutom fram till att det bara behövs EN dropdown för directions ikonerna. Vare sig man har svenska eller engelska instruktioner eller båda så använder man samma ikoner. Genom att ta bort en dropdown underlättar man vid skapandet/editerandet av en item. Dessutom minskar risken för fel.

Jag visade min knockout lösning (som jag höll på att skrota men som jag bara kommenterat bort så länge för att kunna visa upp) för M och sa direkt att jag tänkte skrota den för att slippa en extra save knapp. Jag frågade dessutom om vi inte skulle ha just BARA EN dropdown för ikonerna. Han var med på noterna direkt och fattade vad jag menade med mindre belastning för användaren. Det han undrade var om  man kunde göra så. Jag sa att det skulle inte bli några problem.

När jag kom tillbaka till min arbetsplats såg jag att jag fått ett meddelande på sms av Marlene och att hon oxå strax innan hade ringt. Hon hade varit hos ortoped i Södertälje och där fått trista besked. Hon hade snapping hip, ett ben var kortare/längre (beror på hur man ser det) än det andra. Detta har troligen orsakat snapping hip. Inflammation i höfterna. Och som om det inte vore nog misstänkte doktorn fibromyalgi :-(
Jag ringde direkt upp för att få mer ingående information om läkarbesöket än vad Marlene hade skrivit i sms:et. Efter samtalet var det lite svårt att koncentrera sig på arbetet. Så vid fyra gav jag upp och begav mig hem. Det blev tåg idag då jag skulle hämta paket i Tumba centrum och bussen jag tar från Fridhemsplan inte stannar där.

Just nu känner jag mig ganska hjälplös. Mitt allt mår inte bra och har ont och det är inte mycket jag kan göra... annat än att vara där för henne och avlasta så mycket det går. Jag hoppas innerligt att läkaren har fel men tyvärr verkar han vara allt för kompetent för det... Vilket ju är bra i och för sig för då får Marlene den medicinska hjälp hon kan få.

Som sagt, en riktig blaha måndag... Och då är jag bara indirekt drabbad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar