tisdag 3 september 2013

5:2 Dieten

Ja ja vet, alla skriver om 5:2 dieten och det tänkte jag med. Hur jag ser på saken. Först vill jag citera farbror Barbro (ni som växte upp med Nile City vet vem jag pratar om :-) ) : "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet". Varför då detta citat?!? Jo, för "Det finns inga genvägar till den perfekta vikten". Vad som klassas som perfekt är din vikt som du själv vill ha, där du känner att du mår bra, får på dig de kläder du vill ha samtidigt som du inte har en övervikt eller undervikt, dvs en vikt inom BMI.

Men tillbaka till citatet, det finns inga genvägar till den perfekta vikten. Viktminskning är enkelt i teorin, gör av med mer energi än du äter eller ät mindre än du gör av med. Med andra ord, skapa ett energiunderskott. I praktiken är det liiiiiiite svårare. Tyvärr kan inte en övervikt skyllas på otur. Det är våra vanor och beteenden som har skapat övervikten. Och en quickfix ändrar inte några vanor. Visst, man går ner i vikt men sen då, när man återgår till det normala?!? Och risken finns att de som följer 5:2 dieten tolkar den som Fan tolkar bibeln. Undrar hur många av de som följer 5:2 dieten har sin svältdag på en fredag eller lördag?!? De är nog inte många. De allra flesta har måndag och torsdag, svälta på torsdag innan helgen och måndagen efter helgen betyder att man kan svulla under helgen. Det skulle vara intressant att få veta de personers totala kaloriintag över veckan. Jag tror det är högre än om man skulle äta som vanligt.

Varför inte använda lite sunt förnuft och dra ner på kalorierna på helgen om man nu vill ha en viktminskning.

Själv följer jag 7:0 dieten, jag äter 7 dagar och svälter noll dagar. Och jag unnar mig aldrig någon mat. Nu tycker ni säkert att: -"gud vad tråkigt, äter han aldrig godis eller glass eller tar ett glas vin eller öl".
Jo då, men jag behöver ingen ursäkt att äta eller dricka detta, jag VÄLJER att äta det om jag vill ha det, det är bara feta människor som unnar sig mat eller dryck.

För att få en bestående viktminskning behövs det att man ändrar vanor och beteenden och göra små förändringar. Och se sin viktminskning som en livsstilsförändring inte en bantningskur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar