lördag 28 september 2013

Blir ingen Dag 7: på ett tag...

Jag har inte trillat av pinn av den tuffa träningen men måste konstatera att jag får skjuta upp mitt experiment.
Jag hinner inte helt enkelt. Med skola och VV-jobb blir det en 60-timmarsvecka och då är det svårt att få in träningen konsekvent alla lediga dagar. Jag måste vila oxå. Jag blev stressad av att försöka få in träningen och då blir det fel. Jag kommer nu att köra ett pass här och där (eftersom det är kul) och kanske göra en ny satsning när skolan är slut.

Idag ska jag i alla fall roa mig i S-tälje, tillbaka till brottsplatsen :-) Jag ska på en 25-års reunion med mina gamla klasskamrater från 9:an i Blombackaskolan. Ska bli spännande och kul.


måndag 9 september 2013

Dag 6: försök nr två

Idag var det dags för ett nytt försök att få till ett "Sprawl & Brawl"-pass. Igår fortsatte vi med trädgården och när vi var klara efter lunch kändes kroppen ganska mör. Trots uteblivet pass blev det en 45 min rask promenad med hund och sen trädgårdsarbete. Skyffla och bära grus i hinkar, väldigt mycket grus. Jag passade på att använda hinken som hantel när jag bar :-)

Som sagt, idag var det då dags. Jag körde igång och insåg att jag antingen har träningsvärk i en nedre magmuskel eller så har jag sträckt den. Så fort jag skulle göra situps eller armhävningar, dvs spänna och belasta bålen hade jag ont. Så jag gjorde de övningar jag kunde men missade mer än halva passet.

Trist men kanske inte oväntat,  jag gick in i detta väldigt otränad och risken för en sträckning fanns där hela tiden. Nu har jag smörjt in med Voltaren och ikväll smörjer jag in med tigerbalsam. Sedan får vi se hur det känns imorrn. På onsdag har jag skola och jobb och då blir det inget pass. Det är möjligt att jag vilar från Tapout imorrn men då ska jag nog försöka få till ngn form av träning av överkroppen. Bara för att jag inte kan ner på marken och jobba betyder inte att jag inte kan göra annat. Vi får se men vila verkar klokast i längden. Jag ska inte bli klar så fort som möjligt utan få resultat på sikt. Och då tjänar jag inte på att förvärra skadan bara för att bli klar tidigare.

lördag 7 september 2013

Dag 6: en femtedels träning

Idag var det skulle jag köra "Sprawl & Brawl". Tanken var att jag först  skullegå med hund, vilket jag oxå gjorde. Vi gick vår 7.5 km slinga på strax över en timme. Sedan skulle jag köra ett träningspass duscha, fixa mat och sedan hjälpa Marlene i trädgården med rabatten. Promenaden blev av och när jag kom tillbaka höll Marlene på i trädgården. Vi lägger kantsten runt rabatterna och sen ska det på markduk och grus för att slippa rensa ogräs bland blommorna. Hon höll på att lägga kantstenarna på plats och jag skulle bära grus efter lunch. Jag bytte om för mitt träningspass och satte igång. Passet var 47 minuter långt och jag hann nog tio minuter in i passet när Marlene behövde assistans med kantstenen. Så jag avbröt och ägnade tiden fram till lunch jobbandes i trädgården och efter lunch likaså. Jag gick bland annat loss på en pil med yxa för att få bort hela trädet. Fick hugga rötterna så att vi kunde få loss pilen.

Så även om jag inte fick ett "Sprawl & Brawl" pass fick jag motion så det räckte och blev över. Känner mig ganska trött i kroppen just nu. Jag ska göra ett nytt försök med passet imorgon.


Dag 5: Dags igen

Igår var det så dags igen att träna efter tre träningsfria dagar. På programmet stod "Legs and Back".
Egentligen skulle jag ha kört detta pass i tisdags och jag kan säga att det var nog tur att jag gick i skolan och jobbade hela tisdagen. Den träningsvärk jag hade i benen efter söndagens pass var grym. Tror aldrig jag har haft så ont av träningsvärk tidigare i mitt liv. I benen!?! Jag trodde jag hade starka ben... Det gjorde ont att gå, speciellt ner för trappor men framför allt att sätta sig ner. Och med det skulle jag ha kört ett "Legs and Back" :-) Så tisdag kväll och onsdag kväll ägnades inte åt att bygga upp mina svaga sidor, det gjorde jag inte förrän i torsdags. Då gjorde jag armhävningar och situps för att träna upp överkroppen lite.

Och som sagt, igår var det dags. benövningarna var helt ok, i de används ett gummiband som man sätter runt fötterna/benen för att öka motståndet på de olika övningarna. Det var en del armhävningar med en twist och jag tycker nog att jag orkar göra fler armhävningar nu efter en vecka. Jag kan fortfarande inte göra en riktig armhävning utan får ta knävarianten. I ryggövningarna användes slangarna mycket. Och det svåraste var att få till rätt motstånd på slangarna så att jag fick ut ngt av övningen. Jag fick pausa och spola tillbaka programmet ett par gånger annars hade hela övningen gått till slanginställning.

Hela passet var på 42 min och det var jobbigt, jag blev riktigt svettig. Men det var kul. Det kanske inte har framgått av det jag har skrivit men jag tycker det är roligt. Mike Karpenko, instruktören, är riktig bra, man blir peppad av honom att inte ge upp när det blir jobbigt och han peppar en i exakt rätt ögonblick som om han faktiskt skulle vara där i mitt vardagsrum :-).

Tapout XT slogan är bland annat  "Earned with swett" och det gör jag definitivt.

Om ett par timmar ska jag köra nästa pass, jag återkommer med intryck senare ikväll.

tisdag 3 september 2013

5:2 Dieten

Ja ja vet, alla skriver om 5:2 dieten och det tänkte jag med. Hur jag ser på saken. Först vill jag citera farbror Barbro (ni som växte upp med Nile City vet vem jag pratar om :-) ) : "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet". Varför då detta citat?!? Jo, för "Det finns inga genvägar till den perfekta vikten". Vad som klassas som perfekt är din vikt som du själv vill ha, där du känner att du mår bra, får på dig de kläder du vill ha samtidigt som du inte har en övervikt eller undervikt, dvs en vikt inom BMI.

Men tillbaka till citatet, det finns inga genvägar till den perfekta vikten. Viktminskning är enkelt i teorin, gör av med mer energi än du äter eller ät mindre än du gör av med. Med andra ord, skapa ett energiunderskott. I praktiken är det liiiiiiite svårare. Tyvärr kan inte en övervikt skyllas på otur. Det är våra vanor och beteenden som har skapat övervikten. Och en quickfix ändrar inte några vanor. Visst, man går ner i vikt men sen då, när man återgår till det normala?!? Och risken finns att de som följer 5:2 dieten tolkar den som Fan tolkar bibeln. Undrar hur många av de som följer 5:2 dieten har sin svältdag på en fredag eller lördag?!? De är nog inte många. De allra flesta har måndag och torsdag, svälta på torsdag innan helgen och måndagen efter helgen betyder att man kan svulla under helgen. Det skulle vara intressant att få veta de personers totala kaloriintag över veckan. Jag tror det är högre än om man skulle äta som vanligt.

Varför inte använda lite sunt förnuft och dra ner på kalorierna på helgen om man nu vill ha en viktminskning.

Själv följer jag 7:0 dieten, jag äter 7 dagar och svälter noll dagar. Och jag unnar mig aldrig någon mat. Nu tycker ni säkert att: -"gud vad tråkigt, äter han aldrig godis eller glass eller tar ett glas vin eller öl".
Jo då, men jag behöver ingen ursäkt att äta eller dricka detta, jag VÄLJER att äta det om jag vill ha det, det är bara feta människor som unnar sig mat eller dryck.

För att få en bestående viktminskning behövs det att man ändrar vanor och beteenden och göra små förändringar. Och se sin viktminskning som en livsstilsförändring inte en bantningskur.

måndag 2 september 2013

Dag 4: Yoga

Idag hade jag betydligt mindre ont i överkroppen, träningsvärken håller på att släppa där.
Där ja, men istället har jag ont i lår och rumpa efter gårdagens pass. Och då är mina ben någorlunda vältränade i och med alla mina promenader med hund och att de varit tvungna att bära upp min överkropp.

Dagens hundpromenad gick inte lika fort som den brukar, kändes som jag hade telefonstolpar istället för ben att gå på. På eftermiddagen var det så dags för kassaskåpet att göra yogaövningar.

Det är deras version av yoga, en riktig yogalärare skulle nog inte direkt godkänna detta. Jag har i och för sig aldrig gått på en yogaklass så för mig var det ok. Det var mycket stretch och mycket gå ner i "kobra" men allt bygger på att få till lite smidighet.

När passet var klar, 52 min senare var jag svettig, inte lika sjöblöt som jag var igår men svettig. Det var ganska skönt även om jag inte kunde göra alla övningar. Som sagt, jag är smidig som en flodhäst. :-)

De närmaste tre dagarna är träningsfria i och med att jag har skola och jobb hela dagarna. Jag ska nog ta morgondagen helt träningsfri, men onsdag och torsdag ska jag försöka få in lite situps och armhävningar, gäller att passa på att bygga upp de svaga bitarna. :-)

söndag 1 september 2013

Dag 3: Lite dagen efter ...

Idag har jag varit lite dagen efter... efter ett hårt träningspass. Det har alltså inget att göra med att vi var på inflyttningsfest hos Junior. Vi var där från 17 till ngn gång efter 21. Då fick ungdomarna fortsätta festen själva. I dricka väg blev det läsk. Så dagen efter idag är träningsvärk efter gårdagens pass. Har ont i de flesta muskler på överkroppen :-) och det är skönt. Jag gillar att ha träningsvärk, det är beviset på att jag har pushat min kropp. Dagen började med att jag efter frukost gick 7.5 km med Baileys. Jag hade bestämt att dagens träningspass skulle ligga på eftermiddagen.

Idag stod "PLYO" på schemat. Det var mycket hopp, knäböj och utfall i 50 min. Träning för styrka i ben och spänst. Magen och rumpan fick sig oxå en omgång. Det var det svettigaste passet hittills. Det var riktigt jobbigt. Imorgon kommer jag nog ha ont i HELA kroppen, tur att det är Yoga på programmet då.

Jag kunde nästan gör alla övningarna, det var ett par som jag modifierade så att jag klarade av det. Det som var lättast idag var vattenpauserna och nedvarvningen :-)

Har kommit fram till att jag ska vara helt vit under hela den här testperioden, dvs ingen alkohol förrän alla 78 träningsdagar är till ända. Inte för att jag brukar dricka speciellt mycket, kanske blir ett glas Cognac fredag eller lördag ngn gång i månaden. Vi är ena riktiga skattesmitare Marlene och Jag, vi röker inte och dricker knappt ngn alkohol :-)