lördag 31 augusti 2013

Kom ur sängen

Lyckades ta mig ur sängen för egen maskin idag. Det kändes lite i musklerna men inta alls så illa. Tanken var att jag skulle ta en promenad med Baileys innan jag satte igång med pass nummer två men i och med att det regnade blev det inte så. Efter lite skolarbete vid datorn satta jag igång vid tio tiden. På schemat idag stod "Strength & Force Upper" + "Ultimate Abs" . Det första programmet fokuserar på överkroppen och är drygt 50 min långt medan det andra plågar magmusklerna i knappt 20 min. Runt 70 min träning med andra ord. Idag fick jag verkligen beviset på hur svag min överkropp är. Första passet var i princip varannan gång övningar stående med slangar och varannan gång olika former av armhävningar på golvet. Slang övningarna gick ok förutom de där jag skulle pressa händerna uppåt över axlarna upp mot taket. Där var bandet för "tungt" (jag får skaffa ett band med mindre motstånd eller stå på knä. Kombinationen 194 cm och otränade axlar var ingen bra :-) ). De olika armhävningsövningarna fick jag göra så gott det gick, på knä. Jag klarar inte göra en "riktig" armhävning - ÄN :-).

"Ultimate Abs" passet var ännu värre, jag gjorde det jag kunde, vilket sorgligt nog inte var mycket. Så jag gjorde mest vanliga sit-ups, vilket inte var många heller. Som sagt, helt otränad kropp. Men jag ser det positivt, jag lär snabbt se resultat bara jag hänger i och det tänker jag göra.

Det blir till att jag lägger in sit-ups och armhävningar de dagar jag måste ta pauser för att ändå få lite träning i kroppen. Ska dock ha en dag i veckan helt träningsfri.

Nu har jag precis kommit tillbaka från den där hundpromenaden som uteblev i morse. Det blev drygt 5 km.

Nu ska jag fixa mig i ordning för det vankas inflyttningsfest.

Imorgon står benövningar på programmet.

fredag 30 augusti 2013

Överlevde

Första passat avklarat och jag lyckades utföra alla övningarna utan några som helst problem.....eller hur :-)
Nä, det var tufft. Vissa av övningarna var för svåra för min otränade överkropp. I en skulle man gå ner till planka, dvs ha underarmarna och fötterna i backen och kroppen rak, som en planka. Det fixade jag, men sedan skulle man gå framåt och bakåt i denna position. Där insåg jag min begränsning och höll bara kvar mig i  plankläget (vilket var svårt nog efter ett tag.). Det första passet heter Cross Core Combat och innehöll en hel del armhävningar och bålövningar som plankan och situps.

I och med att jag är så pass otränad är mina muskler ett tacksamt offer och jag borde kunna se resultat ganska snart. Jag gjorde alla övningarna så gott jag kunde och underlättade vissa för att klara av de. Men som instruktören Mike säger, det är inte meningen att jag ska vara lika bra som de som gör övningarna med honom på dvd:n, de har kört igenom hela 90 dagars programmet minst en gång. Dessutom var 2 MMA fighters med och en av de suckade vid vissa övningar. :-)

Hela passet var på knappt 50 minuter med sammanlagt  runt 10 min uppvärmning och nedvarvning. Och hela 4 vattenpauser på hela 15 sec styck :-). Och tiden flög fram medan svetten sprutade. Det här var nog bland det värsta jag har gjort i träningsväg, det som kommer i  närheten skulle vara när jag för typ 20 år sedan försökt komma med i Tumba Baskets herrlag och tränade med dem. Men då vägde jag oxå 150+ :-)

Imorgon blir det nytt träningspass, hoppas jag kommer ur sängen bara :-)

Dags att börja träna.

Skolan började igen i tisdags. Har haft en härlig sommar där vi bland annat har varit ett par dagar i London. Och sen tre veckor på Öland. Under sommaren har jag tagit tag i min kost och genom det även min vikt. Jag har sedan början på juni gått ner runt 15kg och nu ligger jag runt fem sex kilo över min målvikt.

Jag har sagt att när jag kommer ner till min målvikt då ska jag gå ner lite till och sedan lägga på mig lite muskler. Min kropp är inte direkt rätt proportionerad :-) Benen har fått bära upp min övervikt, så där finns det bra med muskler men överkroppen är en katastrof. Armar och axlar som fågelvingar... och inte direkt bra magmuskler heller. Det märktes när jag dök, jag hade svårt att dra mig upp i båten från vattnet. Eftersom jag skulle vilja fortsätta med dykningen skulle det inte sitta helt fel med lite armstyrka och styrka i bålen.

Tanken var väl att jag skulle gå på gym, kanske ha junior som ngn som kunde hjälpa mig till att börja med. Men detta skulle alltså göras när jag var på målvikt. Nu blir det inte så. Förra söndagen råkade jag se Tvins reklam för en produkt, träningsvideor på dvd som man kunde göra hemma. Jag är väl inte så där jätteimponerad av tv-butikerna och det de säljer men twins har jag handlat från förr och varit nöjd. Jag köpte en Orbitrek (crosstrainer) där ett par år sedan som mina föräldrar nu använder då och då.

Det som de gjorde reklam för var Tapout XT, en program framtaget av  MMA (Mixed Martial Arts) fighters. XT betyder Extreme Training :-) Jag googlade runt lite om Tapout XT och hittade faktiskt ett par svenska bloggar där man följde träningen. Sedan visade det sig att programmet såldes på tradera billigare än från tvins och då kunde jag till slut inte motstå. Idag hämtade jag ut mitt paket.

Mitt Tapout XT kit
Följer man programmet ska man alltså på 90 dagar kunna få en vältränad kropp. Meningen är att man ska träna 6 dagar och ha en vilodag i veckan. Det medföljer oxå ett kostprogram så att man kan gå ner i vikt samtidigt som man tränar. Dessutom för att få i sig rätt sorts mat för denna träning. När det gäller mat och viktminskning tänker jag hålla mig till det jag vet fungerar - ViktVäktarnas kostprogram, jag kommer dock använda Tapouts rececept, de jag tycker verkar bra och lätta att anpassa till VV-programmet. Jag har inte köpt Tapout XT för viktminskningens skull, den vet jag hur jag ska få. Få en stark, muskulös och snygg kropp däremot har jag ingen susning hur man får :-) Av vad jag har sett kommer man inte få enorma svällande muskler om man följer programmet utan snarare starka smala muskler (svårt att förklara, tänk Bruce Lee och hur han såg ut). Nu kommer jag nog inte kunna följa träningsschemat till punkt och pricka med tanke på att jag visa dagar har både skola och jobbet på VV vilket innebär att jag går hemifrån innan åtta och kommer hem efter 21. Jag kommer nog alltså ha fler vilodagar. Så istället för att räkna 90 dagar räknar jag 78 träningsdagar (78träningsdagar + 12 vilodagar blir 90 dagar) och så får vi se hur många vilodagar det blir.

För att sätta mer press på mig själv kommer bloggen bli lite av en träningsdagbok och jag tänker lägga in bilder före, under tiden och efter så får vi se vilket resultat jag kommer att få i mot slutet av året. Det enda jag har att förlora är fett :-)

Förebilder:

 

Sen ska vi ha med lite mått oxå:
Vikt 97,7 kg
Bröstomfång: 110 cm
Midjemått: 107 cm
Bicepsomfång: 30 cm avslappnad och 31 cm spänd (Inte starke Staffan direkt :-) )

Snart ska jag genomföra första träningspasset, jag återkommer med rapport, om jag överlever :-)