måndag 13 maj 2013

Tillbaka till skolbänken

Kändes konstigt att inte få åka in och jobba på "mitt företag". Istället blev det lite sovmorgon och skola klockan 9.00. För att fortsätta vara duktig och röra på mig bestämde jag igår att jag skulle gå från Årstadal station till skolan, i närheten av Liljeholmstorget. Enligt googlemaps skulle det vara 2.5km som skulle ta 29min att avverka. Det tog knappt 25min för mig och då gick jag inte max, ville inte komma till skolan svettig :-). Efter skolan tog jag samma väg tillbaka till tåget. Om vädret tillåter kommer jag gå på morgnar och de dagar jag inte ska skynda mig från skolan till VV-jobbet kommer jag även att gå till pendel efter skolan.

Trodde jag skulle vara först i skolan eftersom jag var ute i god tid då jag inte hade en aning hur lång tid promenaden skulle ta. Men det var jag inte. Strax efter att jag kommit började allt fler komma in och alla tyckte samma sak. Att det var konstigt att gå tillbaka till skolan. Speciellt för tre av mina klasskamrater som hade sin LIA på ett företag i närheten av skolan. Alla hade tydligen haft det bra på sina platser. Dagens lektioner var en LIA presentation. Vi skulle visa upp och tala om vad vi hade gjort och hur det hade varit. Det var lite skryt session med andra ord :-) Vi var klara till lunch och hade tid att prova Oculus Rift, ett Vurtual Reality Headset för spel. Det var en an klasskompisarna som har köpt ett Developer Kit för 3000:- för att testa och leka med. Det finns en mängd olika demos/spel till det. Han hade med sig ett breakout/pong liknande spel i 3D där man skulle styra en plattan bollen skulle studsa mot. Just i det demot var inte grafiken häpnadsväckande men det var riktigt kul. Speciellt se andra spela, såg lite larvigt ut :-). Team Fortress 2 stödjer headsetet och fler spel är planerade, bland annat Half-Life 2 och kanske  till och med Minecraft. Känslan när man spelade det var lite filmen Lawnmower Man. Jag kommer ihåg när jag för typ 20 år sedan spelade ett VR-spel på Grönan. Den hjälmen vägde dock multum mer än Oculus. Den var behaglig att ha på sig och spela med. Nu höll jag i och för sig bara på i typ 5 min. Men A (ägaren till leksaken) säger att den är lättare än den ser ut och är ok att ha under längre sessioner. Den färdiga versionen ska släppas ngn gång nästa år.

När jag kom hem runt 13 sken solen och Marlene satt ute och solade. Jag bytte om och gjorde henne sällskap. Vi gav upp när solen började gå i moln två och en halv timme senare. Det var en behaglig dag och imorgon blir det sushi date med Marlene innan jobbet eftersom jag inte ska tillbaka till skolan förrän på onsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar