lördag 11 maj 2013

Nu är praktiken över...

Så var 12 intensiva veckor av praktik till ända... I går fredag var jag ledig och skulle inte mer åka till jobbet... Det kändes konstigt. Skönt, för att det har varit tungt att kombinera med VV. Marlene har fått dra ett tyngre lass. Tomt, för att jag inte ska återvända till en arbetsplats och arbetskollegor som jag har trivts med väldigt mycket.Att jag inte ska återvända är inte riktigt 100%-igt, men mer om det snart :-)

De senaste tre veckorna sedan min senaste uppdatering har tuffat på. Jag har fortsatt att koda på projektet. Under tiden har praktikanterna S och E avtackats. Det blev lite fredagsmys på kontoret: Champagne, jordgubbar och choklad. De fick var sin present, ett presentkort på 1000kr på ticknet. 

Sedan var jag ledig 23 april, då jag tog hand om Marlene. Hon hade opererats och kunde inte köra bil. Och den dagen var vi in till stan för att gå på Bondelunch innan VV-jobbet i Haninge. Mer om Bondelunchen kommer i framtida inlägg (hoppas jag får med det imorrn :-) ). Den 25 april jobbade jag hemifrån då alla anställda på jobbet skulle iväg på event. De firar 10 år som företag och åkte iväg till Nynäshamnsområdet för lite roliga aktiviteter och samkväm. Det blev Segway-polo och Life-size fussball, plus annat skoj. Allt dokumenterades med GoPro3 kameror. På fredagen, dagen efter var de flesta tillbaka på jobbet och några hade sina kameror med sig. Jag fick se filmer på både fussballen och polon, de hade haft riktigt kul :-)

Första maj veckan jobbade jag hemifrån på valborg i och med att det var halvdag och de brukar ta ledigt dagen före helgdag (en afton med andra ord). Jag såg fram emot 2 maj, då skulle "beställaren" från Autismcentrum komma på möte och vi skulle visa upp vad vi hade åstadkommit så här långt. Visa upp både admindelen som jag hade byggt upp och pekplattedelen som G hade gjort. Dessutom skulle vi planera in vidare arbete. Nu blev det inget möte, huvudpersonen hade blivit sjuk och ställt in. Så då var det bara att jobba på, vi hade ett eget avstämningsmöte istället. Nu hade jag mindre än en vecka kvar av praktiken. Jag koncentrerade mig på att göra klart alla vyer. Det som jag hade kvar som en stor utmaning var att hantera bilder. Läsa in de från databasen och visa upp de i editeringsvyn för övningar. Dessutom var det dags att se över all kod jag hade skrivit och ta bort onödiga saker, saker som jag hade kommenterat bort. Och kommentera koden på en del ställen så att det skulle vara lättare för ngn annan att fortsätta mitt arbete. Jag körde på med detta ända till slutet i onsdags. I fredags hade vi ännu ett firande, men det var inte min avtackning. Den fick vänta. Istället firade vi, med Champagne, jordgubbar och choklad att A skulle fira 30. (De gillar inte tårta på företaget .-) ). I tisdags fick jag ett majl där det stod att jag skulle avtackas med en lunch och alla som vill delta fick tala om vad de vill ha att äta från den lokala indiska restaurangen. 

Så kom till slut min sista dag på jobbet. Det var en supertrevlig lunch med långbord där alla som var inne och jobbade deltog. Jag fick höra att det var nöjda med mig och att jag hade gjort ett bra jobb. Jag fick en present, presentkort på ticknet på 2000 :- :-O Helt galet. De frågade vad jag tyckte var roligast och jag svarade att det som jag tycker är roligast är problemlösningen. Att knäcka en nöt och se att programmet kör, en skön känsla. Sedan fick jag frågan vad jag tyckte var roligast. Frontend, dvs html css, skapa hemsidor. eller Backend, dvs kod som gör att sidorna får liv och blir mer användbara. Jag svarade att jag tycker att båda delarna är roliga. Då fick jag höra "Värst va du var diplomatisk" :-D. Men det är så det är, jag tycker att båda delarna är roliga. 

Efter lunch blev jag kallad till M, han som är ansvarig för kontakten med skolan. Av honom fick jag ett intyg för min egen del. Där det står vad jag har haft för arbetsuppgifter och hur jag har utfört de. Det var positivt intyg :-) Dessutom fick jag med mig en utvärdering som skolan ska ha. Jag läste igenom den och såg en del intressanta saker. För det första under en rubrik: ...vill ni ha en förnyad kontakt inför kommande LIA perioder: Hade, Ja - samma student inför LIA 2, blivit ifyllt.
Och under rubriken: Har ni diskuterat eller har ni för avsikt att diskutera en framtida anställning? Hade, Ja - vid studieavslut, blivit ifyllt. Jag tog pappret tillbaka till M och frågade vad det här betydde, ville de att jag skulle göra min LIA2 där? Och han sa, absolut - om vi har ngt för dig att göra vid det aktuella perioden. Eftersom jag inte riktigt visste det exakta datumet för LIA2 sa jag att jag återkommer till honom så fort jag visste ngt. Att de skulle kunna tänka sig att anställa mig efter min utbildnings slut låter oxå intressant och något som jag absolut inte hade räknat med. Vid min första intervju fick jag höra att de inte anställer folk direkt från skolan utan oftast folk med ett par års erfarenhet i branschen. 

Dessutom blev jag utfrågad av chefen hur min närmaste framtid ser ut. Jag sa att jag ska tillbaka till skolan i två veckor men sedan är jag "ledig" fram till skolans början i augusti. Ledig betyder att jag har VV-jobbet 3 dagar i veckan :-). Sedan sa jag att jag skulle till London en vecka och Öland tre veckor. Hon ville veta datumen mer exakt och jag talade om att vi åker till London 6 juli och sedan Öland som vi kommer hem ifrån  den 5 augusti. Tanken är alltså att se över hur mycket timmar de har och kanske ta in mig som extra arbetskraft för att jobba vidare med projektet. Vi får se vad det blir av det hela...

En summering av mina 12 veckor blir. Det känns skönt att jag faktiskt inte var i vägen utan faktiskt har bidragit. Det var ju en av mina farhågor innan jag började min LIA. Jag har haft kul, det har varit knepigt ibland men det mesta har löst sig (och då menar jag programmeringen, inget annat. Den sociala biten har funkat riktigt bra). Jag hoppas kunna komma tillbaka till 2:a LIA:n och kanske få jobb där, men vi får se vad framtiden för med sig. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar