söndag 12 maj 2013

Bondelunch


För ett par veckor sedan fick Marlene möjlighet att få närvara vid en bondelunch. Det var i samband med att appen "Få en bonde på köpet" lanserades som man bjöd in bloggare för att presentera det och även webb-tv programmet Bondekampen. I programmet skulle 4 kändisar få testa på livet som bonde. Kändisarna var Pernilla Wahlgren, Magdalena Forsberg, Anders Timell och Martin Lidberg och programledaren var Alex Schulman. Det hela är en satsning från Sveriges bönder för att få oss att äta mer svenskproducerad mat. Med appen kan man skanna streckkoden och få tummen upp om det är svenskproducerat eller tummen ner om det inte är det. Många av de livsmedel vi tror är svenska är faktiskt inte det.

Hur kommer det sig då att jag hamnade på denna lunch då då?!? Visserligen bloggar jag en smula men mest har det nu varit som en dagbok på LIA:n och innan det var bloggen i dvala. Jo, i och med att den här lunchen var en dag efter Marlenes underlivsoperation behövde hon en chaffis för att ta sig in till stan och gå på lunchen. Så hon frågade arrangören om det var ok om jag fick följa med, efter att ha förklarat läget. Sen sa hon glatt till mig, "du får följa med på lunchen, kul va!". Hon hade dock glömt en liten detalj, som jag påpekade för henne. "Det vore roligt om du frågade om jag vill följa med innan du ordnar allt" Jag sade dock detta med en glimt och inte surt. Hon har en viss benägenhet att hoppa på saker och sen komma till mig och säga "Vet du vad?!?..." Och då vet jag att jag antingen ska vara med i radio eller tidningen eller ngt sådant :-) Det är svårt att bli sur för det brukar vara kul upplevelse. Så även denna gång alltså, men jag kan ju inte säga nej, i och med att detta fick henne att fokusera på ngt roligt efter operationen istället på själva operationen.

Marlene och Jag på Bondelunch
Så den 23 april åkte vi in. När vi hade hittat var vi skulle vara blev jag lite ställd då jag såg en av medarbetarna på min LIA stå och fotografera de som kom in. Han frilansar extra som fotograf på sådana tillställningar. Han lyckades ta en riktigt bra bild på oss :-)

Lunchmeny
Väl därinne stod det två långbord dignande med mat. Allt gjort på svenska råvaror från våra svenska bönder. Konferanciern för lunchen var Alex Schulman och han berättade varför vi var där och visade klipp ur Bondekampen. På plats var oxå två av kändisarna, Pernilla och Anders, som berättade om sin tid som bönder :-)

Lunchtallrik
Och medan alla pratade fick vi alltså äta. Maten var utsökt. Det var inte mycket man fick men det lilla var riktigt riktigt gott och fräscht. Efter maten och snacket fick vi gå runt till olika montrar och prova olika svenska råvaror, prova appen och även testa våra kunskaper om vi har koll om maten är svenskproducerad eller inte. Det var en av testerna kändisarna blev utsatt för i Bondekampen.
Vi gick hem med en knökfull kasse fylld med mat från våra svenska bönder. Det var ost, flingor, müsli, olja mm.
Det var en kul tillställning och nu är jag tydligen med på en lista där jag kan bli bjuden på fler sådana event. De vill ha fler bloggande killar med. Så nu får inte bloggen vila utan ska bli aktiv och levande igen. Inriktningen kommer nog bli allt från teknik och datasnack till reflektioner av omgivningen och omvärlden.



Som kille var jag en minoritet på denna blogglunch.
Om man bara ser till gästerna.

1 kommentar:

  1. Det var kul att du kom, ju fler desto trevligare. Finns det hjärterum finns det sjärterum :) Hoppas du hade trevlig och blev mätt!

    SvaraRadera