tisdag 16 april 2013

Tiden går snabbt

Tiden flyger iväg, snart är det bara 3 veckor kvar på praktiken, galet.
Tisdagen och onsdagen förra veckan ägnades åt att lägga till knappar för att ta bort de bilder man har lagt upp. Att få in en knapp bredvid respektive bild var en baggis men sedan kom problemen. Det hände inget när man tryckte på dem. Koden för att ta bort både knapp och bild kördes aldrig... Efter att ha spenderat hela tisdagen och halva onsdagen med att försöka söka lösningar på problemet visade det vara enklare än man kunde tro. Jag insåg efter att ha flyttat runt knapparna på sidan att det inte berodde på att knapparna låg i en Panel på sidan (ett objekt där man lägger dynamiskt skapade delar av html-sidan). Det visade sig att man inte kan ha för långa ID:n på objekten. För att få ett unikt ID på bilderna och knapparna använde jag GUID (Global Unique Identifier, en nyckel som är extremt stor. 2 upphöjt till 128. Sannolikheten att man slumpar fram två likadana tal är extremt liten.). Och HTML-objekt kan alltså inte ha så långa ID:n, så fort jag gjorde de mindre funkade allt direkt. :-)

Torsdagen fortsatte med att fixa "Skapa övning" vyn och börja på "Editera övning" vyn. Och fredagen var lite att börja om. J hade refacturerat databasen och metoderna för att hämta ut data från den. Så jag fick skriva om tidigare vyer så att de nu hämtade ut mer data och presenterade den.

Helgen gick i återhämtningens tecken på lördagen, däremot i söndags gjordes två däcksbyten, vår bil där jag fick hjälp av Junior och min pappas bil där han hjälpte till.

Igår gick hela dagen åt att försöka klura ut hur man tar bort saker man lägger till dynamiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar