måndag 4 mars 2013

Skön helg

Helgen var slapp och skön, dock både för kort och för lång :-) Å ena sidan är det skönt att kunna vara hemma och umgås med Marlene å andra sidan har jag kul på praktiken.

Hade jag ingen praktik i torsdags och fredags?!? Jo då, det blev bara ingen blogg skriven.
Torsdagen gick åt att klura ut och få till den responsiva designen på en av vyerna och till slut fick jag till det som jag ville. Tur att man kan googla på det mesta, men eftersom det finns så otroligt mycket information där ute i cyberrymden gäller det att kunna skriva rätt sökord för att få fram användbar information.

Under fredagen höll jag på med CSS:en på två av vyerna, jag placerade och färglade knappar. Och sedan höll jag på med att fixa en ListView i en av vyerna. Det är en tabell där man får in data från databasen och presenterar den på ett snyggt sett. Jag la till att om man höll muspekaren över en rad så ändrades färgen på bakgrunden på den raden, ett sätt att markera vilken rad man är på. Dessutom kan man numera klicka på den raden och komma till en ny vy som visar upp mer ingående information om det man har valt.
En produktiv dag som avslutades innan 16.00, det var ju ändå fredag :-)

Helgen var som sagt slapp, vi gjorde inte så mycket. Kollade ikapp på de tv-program vi följer och som vi inte hinner se på vardagarna. Det blev inget storkok denna helg, frysen är fortfarande full av matlådor.

Idag höll jag på med min lärobok om WebForms fram till lunch. Efter lunch fick jag lite tips och råd hur jag skulle lösa ett problem jag har brottats med ett tag i en av vyerna. Jag ska visa upp text som finns i en lista. Och det går inte automatiskt att göra det. Man får skriva lite kod men det var själva argumentet som man skickar in till metoden som gav mig huvudbry. Löste det till slut och fick sedan hjälp av J med att skriva ut en textsträng kommaseparerat på ett superenkelt sätt (vilket betyder lite kod, dock lite svårläst - kanske :-) ). Jag hade tänkt lösa det på ett lite krångligare sätt (mera kod) :-)

Imorgon får jag ge mig på att sortera tabellen, ska bli intressant hur det blir. Fick också veta att G använder Bootstrap för att skapa en snygg layout på HTML5 delarna som han bygger och undrade om min skulle se likadan ut. Jag sa att vissa delar kommer vara identiska så det vore ju smart och använda samma CSS till det. Det betyder att jag kunde installera Bootstrap och lägga till det i min del av projektet. Vi fick använda Bootstrap under Webkursen och det förenklade verkligen utvecklandet av websidor. Man kan på ett snabbt och enkelt sätt göra en sida snygg. Vi använde det återigen under ASP.NET kursen när vi gjorde våra MVC lösningar. Genast var jag tvungen att ändra utseendet på några knappar, de jag höll på med i fredags och som numera ser mycket snyggare ut. Jag avslutade dagen strax efter 16 och gick på vägen till tåget till Prisextra. Där köpte jag två hg hallon och lakrits te, kallat Rosapantern. Det var min grattis på 61-månadersdagen present till Marlene :-)

1 kommentar:

  1. Tack! Just precis det teet är det godaste av alla!

    SvaraRadera