måndag 18 mars 2013

Så var det måndag igen...

Helgen gick lika fort som vanligt trots att vi knappt gjorde ngt. Det blev 2 långa promenader med hund. Det var länge sedan Marlene var med och gick vårat långa varv, drygt 4.5km med ett par rejäla backar. Annars tillbringades mest tid i soffan  och lite framför datorn. Har börjat fördjupa mig i CSS. Under webkursen som vi hade i höstas läste vi HTML och CSS men oxå lite javascript och JQuery. Allt på 3 veckor, tempot en smula uppskruvat. Och nu känner jag att jag skulle vilja fördjupa mig i en del saker vi tog upp då. I och med att jag de senaste dagarna på praktiken har pysslat med CSS av sidorna vi bygger har jag skaffat boken CSS3: The Missing Manual som jag började gå igenom under helgen. När jag är klar med den tänkte jag forsätta sätta tänderna i Javascript och JQuery med hjälp av boken JavaScript and jQuery: The Missing Manual. Det borde ge mig en fördjupad kunskap. Jag har insett att jag faktiskt tycker det är rätt så kul att pilla med hemsidor och dess utseende, inte bara skapa kod som ligger i bakgrunden. När praktiken är över ska jag nog ta en dust med våran SmalTjockis hemsida, vi har fått hjälp med den av en bekant men den har sett ut så där ett tag nu och jag skulle vilja göra om den en smula. Kanske piffa upp den med lite javascript och JQuery och göra den i HTML5 och CSS3. Vilket jag alltså ska göra som mitt nästa projekt.

Hur gick det i fredags då?!? Jo då, så där... Det började ok med att jag pysslade lite med att få till populationen av en vy, försökte få till dynamiska dropdown listor att funka. Men helt plötsligt fick jag en krasch och efter det kunde jag inte se vyn in action. J hade refakturerat (byggt om/gjort om) och jag måste ha uppdaterat och fått ändringarna och sen var det kört. J blev sen in, han hade varit på ett utvecklingssamtal på dotterns skola (det gick bra, hon går i 2:an på grundskolan :-) ). Han dök alltså upp strax innan lunch och då hade jag återigen gett mig på andra vyer, med CSS. Skulle få till ikoner på knappar. Efter lunch skulle han fixa med annat och sedan vi två tiden kom hans nya leksak och då var det kört :-) Leksaken var hans nya arbetslaptop från Dell. En bärbar dator som går på över 20.000 med bland annat en i7-quad processor och 32gb ram. Jag fortsatte med mitt jagande av fel i CSS:n och fram mot fyra hade jag fått nog och tog helg.

Idag satt jag i morse med min CSS bok. G dök upp efter nio, han hade varit sjuk halva förra veckan. S kom in ngn gång efter tio men ingen J. Halv elva hade S pratat med J och det visade sig att han VAB:ade. Vi hade alltså vårat Daily Scrum utan vår Scrum Master :-) Där sa jag att jag forfarande inte kan se några av vyerna, S skull kolla om hon kunde fixa det. Och det kunde hon. Men jag fortsatte med min bok fram till lunch. Efter lunch började jag fundera på om det var ngt fel på min Bootstrap?!? För det första får jag inte ikonerna att funka och dessutom insåg jag att jag får upp över 400 varningar, att CSS koden inte följer CSS 2.1 standard. Jag avinstallerade tillägget från VS2010, och installerade om det igen. Och vad hände?!? Ikonerna dök upp som de skulle, det var inte mig det var fel på den här gången :-). Synd att jag inte kom på det här tidigare, har typ ägnat två arbetsdagar på detta... ja ja, det viktigaste är att det funkar nu. Med förnyad energi satte jag igång med att fixa populeringen av mina dropdown listor som skapas dynamiskt vid behov.
Det fixade jag ganska snabbt och ägnade mig sedan att snygga till sidorna. Gjorde om länkar till knappar för att få ett mer enhetligt utseende. Nu hoppas jag att A-S ska ha fixat designen på den vyn som återstår på mitt bord, där jag sedan ska läsa in XML-mallen och att J är på jobbet imorrn och kan hjälpa mig med detta. Annars får jag hitta ngt annat att göra i projektet eller ägna mig åt min CSS bok, vilket inte heller är helt fel.

Det rolig är att de tydligen inte har ngn som är bra på CSS på kontoret, J, A-S och S pratade om att de borde låta A som bland annat pysslar med grafik lära sig CSS :-) Och idag när jag vid vårt Daily Scrum sa att jag fördjupade mig inom CSS och faktiskt gillade det tyckte G att jag var konstig :-). Man kanske skulle bli CSS stjärna och få jobb hos dem efter skolan :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar