måndag 25 mars 2013

Påskägg och Champange...

I torsdags när jag kom till kontoret stod ett stort påskägg på matbordet, fullt med godis. Det hade levererats från fastighetsägaren. Jag kikade ner i det för att se om det fann ngt som jag gillade och såg mini toblerones och bounty praliner och dumle och kolor och... till min egen förvåning konstaterade jag att det fanns inget som jag ville ha och därför gick jag tomhänt därifrån. Under dagen passerade jag ägget flera gånger men inte en endast gång kände jag ett behov att ta ngt från det, det kändes ganska skönt. För övrigt var dagen ganska lugn, jag fortsatte med CSS-läran eftersom jag inte kunde köra projektet. Jag fick en krasch som jag själv inte kunde lösa och varken S eller J var på plats förrän efter halv elva. Då tog S tag i problemet och jag kunde innan lunch sätta igång. Vilket jag inte gjorde utan fortsatte med CSS:n fram till lunch. Efter lunch fixade jag koden som driver en av vyerna. och sedan var det dags att avvika för att ta mig till VV i Huddinge.

Fredagen körde jag vidare med vyerna. Vid åtta dök det upp en medarbetare som jag tidigare bara sett på bild. Han skulle in på ett styrelse möte som de skulle ha på kontoret. I vanliga fall sitter han ute hos kund och jobbar. Han kom och hälsade och när jag talade om att jag här på LIA och att jag läser på Teknikhögskolan till Applikationsutvecklare.NET tyckte han det var häftigt och undrade om jag trivdes. Jag sa att jag både trivs i skolan och här :-)

Jag gjorde som sagt klart alla vyerna för att lägga till, ta bort och lista alla användare och enskilda användare. Sedan ändrade jag i utseendet på tidigare vyer. I de vyer där man har textrutor som användaren ska mata in ngt finns det oftast en lite etikett ovanför som förklarar vad man ska mata in i rutan. I HTML5 kan man i själva textboxen bestämma vad som ska stå där när det är tom och ingen har klickat i rutan. Det ger enligt mig ett snyggare utseende,renare och mindre plottrigt. Så det fixade jag på alla textboxar, problemet blir om systemet ska köras på Windows XP och IE8 (Internet Explorer). Den har nämligen inget stöd för detta. Det går dock att åstadkomma samma effekt med Javascript ( eller JQuery) i fall det visar sig att vi utvecklar för den plattformen. För att vara konsekvent var jag oxå tvungen att ta bort etiketterna ovanför Droppdown-boxarna. Men det kan jag lösa genom att som första val ha den förklarande texten och att det är det enda man ser så länge man inte trycker ner boxen. Sedan får jag lägga till ett par IF satser som kollar att användaren har valt ett riktigt värde ur boxarna och inte står kvar på den förklarande texten. Detta görs vid sparande uppgifterna.

Vid tre blev det fika i köksregionen. Där hade A och S dukat upp choklad, jordgubbar och champangeglas. Vi skulle fira A (han som kom in till styrelsemötet) som nyligen hade fyllt 40 och även fira att företaget hade fått ett par bra deals och det gick allmänt bra. A fick en upplevelse i present. Han skulle få köra en Lambo. Han har tydligen i stort sett hela sitt liv älskat den bilen (hade till och med posters på väggarna av den när han var liten :-)). Det var häftigt att se han reaktion när han hade öppnat sin present, i den fanns en leksaksbil som symboliserade provkörningen. Han började skaka, händerna darrade som asplöv. Snacka om att uppskatta presenten :-) Efter ett glas champange fortsatte jag en stund till med CSS:en av vyerna innan jag avvek hemåt.

Helgen blev lite annorlunda, mer om detta i nästa blogginlägg :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar