fredag 8 mars 2013

Missade "Skol-AW"

I dag hade klassen AW inne i stan. Vi skulle träffas och prata erfarenheter, hur det går för var och en på praktiken. Ett sätt att hålla ihop klassen fast än vi är på olika håll (tre st finns dock på ett företag och två på ett annat). Tyvärr blev det idag som det skulle ske och då kunde jag inte delta. Hade varit kul, kanske blir det en dag jag kan nästa gång :-) Idag var jag i Huddinge och hade sjukt mycket folk på första klassen, det kom över 90 pers :-O, och runt 50 på andra. Konstigt nog är jag mindre trött idag än vad jag var igår då vi hade runt 40 och bara en klass. Det kan bero på att jag hade en halvjobbig dag mentalt igår.

På morgonen igår pysslade jag med att fixa till CSS på vyerna. Och efter morgonmötet skulle jag få till sorteringsfunktionen på de två tabeller vi har i de vyer jag gjort. Eftersom vi vill undvika att göra ett anrop till databasen varje gång man sorterar kan man inte använda det enkla inbyggda sättet att sköta sorteringen i en ListView (det är så jag har valt att presentera datan i tabellerna.). Skälet till att vi gör det på det krångliga sättet är att varje databasanrop belastar uppkopplingen och slöar ner sidan. Så fram till lunch och efter lunch och fram till jag gick hem kvart över tre satt jag och sökte om det gick att sköta det på ett enkelt sätt med den inbyggda databaskopplingen. Det blev mycket googlande och läsande. Till slut gick ögonen i kors och jag började få huvudvärk. Hjärnan gick på högvarv och det mest frustrerande var att jag inte hade hittat ngt sätt att göra det på.

Det hela blev inte bättre när det visade sig att tågen var försenade. Jag skulle komma till Rönninge kvart över fyra men klev av pendeln 16:50. Tur att Rönninge är lätt möblerat och att det går fort att plocka fram mina saker. Vi hade inte alltför mycket folk och var hemma innan åtta. Klockan halv elva gick jag och la mig, det var länge sedan som jag kom i säng innan elva en vardag.

Idag kom jag som vanligt tidigt till kontoret. Jag satte mig med gårdagens problem till att börja med. Klockan tio hade vi vårat Daily Scrum och då tog jag upp att jag har kört fast. Efter mötet började J och jag prata hur vi skulle kunna lösa det och kom fram till att jag i Code Behind (C# koden som man kan lägga till HTML-sidorna i ASP.NET) skulle ladda in listan, samma lista som Laddas in i ListView:n automatiskt. Och se om jag kunde sortera den och lägga den i ObjectDataSource:n (objektet som inehåller listan som ListView:n använder för att skapa tabellen). Jag kunde inte få till att tilldela ObjectDataSource:n min lista. Jag fick helt enkelt strunta i den inbyggda hanteringen av tabellen och fixa den själv med Code Behind. Det visade sig var enkelt att få till, SKÖNT :-) När jag hade fått en tabell att lira gjorde jag den andra också och var klar innan lunch. Efter lunch fixade jag det sista på CSS:n för tillfället. Jag kommer att få göra om den inom en snar framtid i alla fall, då jag och G ska i princip dela på CSS för att alla delar ska se likadana ut.

När jag var klar frågade jag J vad jag skulle göra nu och han sa att det som är kvar är vyn för att skapa övningar. Vi ska göra XML-tamplates som ska läsas in i HTML-sidan. Jag satt mig en stund för att försöka klura ut hur jag skulle göra, J skulle nog hjälp mig men alla slet i honom, först var det S som ville ha hjälp med sin dator. J hade "tvingat" på henne en installation av IIS:en som hon inte gillade och nu fick hon det inte att funka som det skulle, och allt var ju förstås J:s fel då :-) Sen hade B kört fast med lite programmering, han pysslar med att underhålla SkiStar:s hemsida och serverkod. Han undrade om J hade sina Delphi (programmeringsspråk som har sitt ursprung i Pascal) kunskaper i behåll och kunde hjälpa honom att tänka. De hade en minnesläcka som gjorde att servern kraschade efter ett tag. Minnesläcka betyder att internminnet alokeras när programmet körs och sedan frigörs inte internminnet när delar av koden slutat exekvera. Det etyder att minnet äts upp och till slut tar internminnet slut och programmet kraschar. J hade inte glömt sina Delphi kunskaper och de satte sig för att hjälpas åt med problemet, det blev lite googlande och så. Sedan var det återigen dags att hjälpa S med datorn, som sagt, det var J:s fel att den inte funkade :-). De satt med det när jag gick. Jag hade själv gjort lite skisser på papper hur det verkar vara tänkt att den vyn jag ska göra ska se ut. Får kolla imorrn med J.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar