tisdag 5 mars 2013

Missade gocarten

Förra veckan fick jag ett mail från den ansvariga för administrationen på företaget jag praktiserar på att det var sista chansen att anmäla sig till gocart-kvällen. Mailet gick ut till alla, inte bara mig men jag var alltså tillfrågad om jag ville vara med på deras företagsevenemang. Det skulle bli gocart i Kista gallerian och sedan mat på det. Jag blev glad för det var inget jag hade förväntat mig att få vara med på, snacka att ta hand om sin personal. Och jag är inte ens deras personal, eller jo kanske lite för tillfället :-) Tyvärr skulle det vara idag, tisdag... Hade det varit en måndag eller fredag hade jag kunnat vara med, men de andra vardagarna jobbar jag ju på VV. Jag får nöja mig att kolla på videon från racen. En av grabbarna ska åka till Åre på torsdag och fick idag låna en kamera som man kan sätta på hjälmen, GoPro (går och dyka med den oxå). Jag frågade om han inte skulle testa den ikväll och det hade han inte tänkt på att han ju kunde göra, han tyckte det var en bra ide. :-) Det ska bli intressant vad det blir av det.

Förmiddagen ägnade jag åt mera plugg av WebForms, dessutom visade vi upp för A-S, vad vi hade gjort när det gäller gränssnitten. Jag visade Admin delen och G användardelen. Hans testade A-S på en surfplatta, det var bara ett par vyer han hade gjort men det börjar se bra ut. Det blir en snygg app.

Efter det kom J fram till mig och sa att han hade ett uppdrag åt mig, han ville att jag skulle göra en sida där man kunde hämta en fil från hårddisken och läsa in den i sträng och skicka den till en funktion som sedan använde innehållet i filen. Han har en massa XML mallar som han har gjort och som ska in i databasen, det ska vara övningarna. Och fler kommer han att få när A-S kommer mata in övningar. Men att mata in det för hand i databasen är tradigt och tidsödande. Lättare att låta datorn sköta det hela. Så mitt jobb skulle alltså vara att ta hand om inläsning av fil och transformerande av den till en enda lång textsträng. När jag hade fått alla detaljer om vad och varför återstod det för mig att klura ut HUR?!? Jag har sagt det förr och kommer innan denna praktik är slut att säga det igen, tack och lov för google :-). Jag började med att gör gränssnittet, de knappar som behövdes för att kunna läsa in en fil och transformera om den. Det var den enkla biten, det svåra var koden som gjorde inläsning och omvandling. Det var bara till att börja söka. Jag fick ett par sidor som nästan förklarade hur. Och efter ett tag hade jag en kod som nog skulle funka. Men jag kan inte riktigt testa den i det projektet utan fick göra ett eget som jag skulle kunna felsöka i, sätta brytpunkter och se vad variablerna innehåller under själva anropen. Jag fick inte riktigt ut det jag ville. Så jag bröt för lunch och fortsatte sedan med ny energi efter maten. Efter en ny sökning fick jag till slut till det som jag ville. Sedan var det bara att vänta på J, han var efter lunch upptagen med att gå igenom projektet med S som skulle kliva in i projektet som en ny resurs eftersom det är ganska mycket att göra. Hon skulle till att börja med fixa inloggnings biten på admin och användar sidan. När de var klara med sitt möte återvände J och jag kunde tala om att jag var klar men behövde hjälp med hur jag skulle skicka över textsträngen dit han vill ha den. Han hade gjort en metod som jag skull använda mig av.

När det var klart satt jag lite med CSS:en på mina vyer, de hade blivit lite konstiga efter att jag hade lagt till Bootstrap :-)

Idag var det mycket genomgångar och avstämningar på hur man låg till i olika projekt. När jag gick kvart över två satt Chefen med två av grabbarna som har hand om ett projekt som ska bli en app med navigering med olika kartor eller ngt.

Tisdag på VV betyder mycket folk och lång dag, och idag var inget undantag. Både Marlene och jag tycker att det är träligt att ta sig från Haninge hem. Det är lååångt, speciellt om man är trött och det är mörkt. Kanske blir lättare när dagarna blir längre och kvällarna ljusare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar