torsdag 14 mars 2013

Klar hos tandläkaren för en tid frammåt

I tisdags blev det ingen praktik, istället skulle det tillbringas tid på Tandläkarhögskolan på Huddingesjukhus. Där har jag gått under två och ett halvt år för att få ordning på min misskötta mun. Det är alltså studenter som har hand om en, under ledning av sina lärare. De gör lite, visar upp för läraren som kommer med synpunkter, korrigerar och sedan får de fortsätta med nästa moment, kolla av med läraren osv. Det hela är rätt tidskrävande. Man får räkna med att man kan vara där upp till tre timmar. Men å andra sidan blir det grundligt och ordentligt gjort. Och det är nästan gratis, 150kr/besök vare sig de gör en kontroll eller lagar 2 - 3 tänder eller drar ut två tänder. I mitt fall har det blivit en del lagningar, tre utdragningar som har resulterat i att jag har fått en brygga på i överkäken som kompenserar två utdragna tänder. Dessutom, i och med att jag gnisslar tänder, har jag fått en bettskena som jag ska använda under natten. Mitt gnsislande har inte gjort att jag har ont men att jag har slitit mina tänder. Allt som allt  har jag kanske varit där max 20ggr på den här tiden vilket alltså betyder att min renovering av munnen har kostat mig MAX 3000kr sammanlagt, med brygga och bettskena inräknat :-O. Klart värt att få sitta upp till tre timmar hos tandläkaren ngn gång i månaden.

I går blev det dock jobb som vanligt. Jag fixade lite med ett par vyer och sedan försökte jag få till en del CSS grejer som jag inte får att fungera. Jag vill lägga en ikon på en knapp, båda från Bootstrap. Det har funkat klockrent i MVC men icke i WebForms. Innan lunch gjorde vi klart sprintplaneringen. Och efter lunch la jag till mer funktionalitet i vyerna. Jag väntar nu på nya utmaningar. Har i och för sig inte riktigt gjort klart en av grejerna, den vyn där vi ska använda XML-mallarna eftersom J har varit för upptagen med annat för att kunna hjälpa mig. Nästa i den här sprinten som ska göras är bland annat att hantera användare. Alltså inte en inloggningsfunktion för det har S gjort utan en databas över de som ska bruka systemet. Vi får se vad dagen för med sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar