tisdag 19 mars 2013

Du som är ASP.NET expert...

Du som är ASP.NET expert här på kontoret hur skulle du göra? De orden fick jag idag höra från C som jobbar med att utveckla appar för IPhone och Surface Table (jätte plattor). Han skulle fixa ngt till ett projekt som han gör åt en norsk kund. Någon sorts prototyp som har med kartor att göra. Och de skulle ha en webblösning oxå då de behövde en databas att spara info eller kartor eller vad det var. Han visste inte riktigt vilket projekt han skulle starta. Web Forms eller MVC eller ngt annat. Det finns ett antal val till ens förfogande när man ska starta upp ett projekt i Visual Studio. Dessutom hade han ngn gammal version eller egentligen inte då det var VS 2010 men han hade bara MVC 2 på den, det normala är MVC 3 i 2010:an och MVC 4 i 2012. S hade dock MVC 4 i sin version av VS 2010 - så jag ska kolla hur man får det, jag har bara MVC 3. I och för sig har jag VS 2012 och där finns MVC 4. Men åter till frågan. Jag sa att det berodde lite på vad hans skulle göra och att jag nog skulle valt MVC. Han frågade om Web Forms är typ som ASP.NET var för 10 år sedan och jag sa jo, så är det nog :-) Och detta gjorde att han valde Web Forms, det är enklare att komma igång med och få resultat snabbt. Och med tanke på att de är rätt tidspressade i projektet passar nog Web Forms för ändamålet ganska bra.

Idag började jag dagen med lite CSS-bok men kom ihåg att jag hade sett en bugg i mina vyer. En sortering som inte funkade som den skulle. Eller sorteringen funkar bra men när man sedan väljer ett alternativ fr man istället det som var på dess plats i den osorterade listan. I och med att webbsidorna inte har ngt "minne" mellan knapptryckningar läses allt in om från början igen. Jag fick lösa det genom att spara den sorterade listan i en sessions variabel. Det gjorde att den "överlever" knapptryckningar. Dessutom utökade jag sorteringen med att det numera går att sortera både fallande och stigande. Oxå det löstes med att jag sparade en sessions variabel med information om listan hade sorterats eller inte. Om inte (första gången man kommer till vyn till exempel) är variabeln satt till falskt. När man sedan trycker för sortering sätts variabeln till sant och nästa gång man sorterar väljs istället en sortering fallande. Och sedan sätts variabeln åter till falskt.

Idag var J återigen hemma med sjukt barn. Det betydde att jag efter att ha fixat min sortering återgick till CSS-boken. A och A-S höll på med designen av vyerna. Bland annat vyn över användare. Vid ett tillfälle hade de kört fast lite och frågade mig om jag kunde hjälpa de. De ville veta om ett barn är en användare. Jag sa att det skulle jag inte vilja påstå. Sedan diskuterade i vilken ordning man gjorde saker och ting, om man först måste skapa användare och sedan barn eller om man kan skapa barn och sedan användare vid behov. Jag sa att det beror på typen av användare. Att det skulle behövas två vyer. Sedan hade de en annan vy som de visade mig som AC (Autism Centrum) ville få in. Statistik på användare. Hur många möten de varit på och hur många totala möten som har varit för respektive användare. Jag sa att den nog inte skulle vara så svårt att få till, 2 variabler som ökas upp och spara för respektive användare. Sedan var det lite andra grejer som jag sa att det inte borde bli alltför svårt att få till. De tyckte att det var bra att de hade ett par i teamet som hade analytisk förmåga. :-) Jag fick en skön känsla när jag tänkte tillbaka på detta och frågan tidigare under dagen som jag fick av C. De ser mig som en resurs och vill veta vad jag tycker och tycker att jag kan och tillför. Jag är inte bara en praktikant som inte vet vad som ska göras. Det sade inte: nää förresten, vi frågar J när han kommer tillbaka. När det gäller A och A-S frågor var det en del som de får fråga J om, det som har med själva databasen och hur han har tänkt sig det hela. Men jag kunde ändå komma med ngt konstruktivt och det kändes skönt, jag är INTE i vägen.

Som avslutning på arbetsdagen laddade jag ner GIMP, ett program för foto redigering och grafik. Jag skulle göra om en bakgrundsbild som jag tänkte använda till projektet. När jag hade fått till den frågade jag efter vilka färger hon hade använt sig av när hon gjort design skisserna på vyerna. Jag fick de, RGB koderna så att jag kunde lägga in de i CSS:en. Sedan gjorde jag om huvudmenyn en smula så att den mer ser ut som det som A och A-S vill ha det och inte den genererade som följer med när man sätter upp ett projekt i VS :-)

Imorgon får det bli mer CSS innan 10 och sedan får vi se om J är på jobbet. Om inte kommer jag nog att göra användar vyerna, vilket jag kanske kommer göra även om han kommer :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar