torsdag 14 mars 2013

Du får inte äta bullar...

I dag på kontoret var de stort kundmöte under en stor del av dagen. Det var en kund där "vi" har utvecklat och underhåller deras hemsida. De första dök upp redan vid 8 och sedan satt 2 av utvecklarna i möte med kunden fram till 14.00 med ett avbrott för lunch. Chefen var med till och från, mest i början tror jag. Under mötet hade de tillgång till dricka i form av kaffe/te och läsk/vatten. Det fanns frukt att äta, bland annat vindruvor och bullar. Eller snarare två längder en vanilj och en blåbärs/vanilj plus delikatobollar. När mötet var över hade det blivit fika över och chefen gick runt bland oss andra på kontoret och bjöd på godsakerna. När hon kom fram till mitt skrivbord (jag stod och packade ihop för att gå till tåget för att ta mig till Huddinge, VV där idag.) vände hon med orden "just det, du får ju inte äta det här". Det var med en glimt i ögat, hon vände och sträckte fram brickan mot mig i alla fall :-) Jag tackade dock nej, ville inte ha. Och jo, jag får äta bullar om jag vill. Som ViktVäktare får jag äta ALLT, kanske inte hur mycket som helst eller hur ofta som helst men ALLT är tillåtet. Det finns inga förbud på ViktVäktarna, det är upp till var och en vad de vill äta för sina ProPoints (VV-valuta). Och det finns bara ETT måste, man måste äta - annars funkar det inte.
Men näää, bullarna lockade mig inte. Jag hade dock försett mig lite av vindruvorna under dagen (de hade inte tagit in alla in i konferensrummet).

Annars gick dagen ganska snabbt. På morgonen satt jag med vyer där man editerar en användare och då vill ha in deras uppgifter in i formulärfällt som man sedan kan editera. Det höll jag på med fram till lunch. Jag har inte fått det slutgiltiga utseendet på GUI:n än så jag gör inte för mycket där. G var sjuk andra dagen i rad så vi hade ett kort Daily Scrum på tre, S, J och jag. Efter lunch gjorde jag om utseendet på några formulär. Bytte från radiobuttons som val (man kan välja mellan fyra alternativ) till en dropdownlist. Det ser mera enhetligt ut och dessutom är det lättare att utöka i framtiden vid behov utan att utseendet förändras. Man får helt enkelt fler val i dropdownen. Idag var det första riktiga dagen som J kunde sitta och koda, han har mest suttit i olika möten den här veckan. Och när han inte har gjort det har han löst datorstrul. Men idag skulle han sitta och koda, det behövs backend kod för mina vyer, G del av projektet och S del. J sköter koden mot databasen som vi sedan kan använda för att genom anrop få den information vi behöver för att få våra vyer att fungera. Vi får se hur långt han hann idag och vad jag ska göra imorrn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar