måndag 11 mars 2013

Återigen en sysslolös helg

Helgen var återigen ganska skön och händelsefattig. På lördagen åt vi lunch med mina föräldrar på favorit pizzerian, Robbans Pizza här i Tumba. Det blev dock ingen pizza för mig och Marlene utan en varsin sallad. Mina föräldrar har inte sett skymten av mig sedan jag började praktiken, finns liksom inte så mycket tid och ork, tyvärr. Så det var trevligt att träffas och uppdatera lite :-) Resten av lördagen var tv-soffan, enda ansträngningen under helgen från min sida var att jag gick och klippte mig. Söndagen gick i samma anda, ladda batterierna för ännu en 60-timmarsvecka.

I fredags satt jag fram till vår Daily Scrum med WebForms boken. Sedan satt J och jag med att gör XML-Schema för vyerna. Schemat används för att validera XML-mallen som man gör. Det gjorde vi fram till lunch. Efter lunch började jag göra vyn som XML-mallarna ska in i. Runt 2 kom S och sa att hon nu har lagt in användar hanteringen, med inloggningar och roller (roller som t ex admin, som ska kunna komma åt alla funktioner i vyerna medan en användare bara får tillgång till delar av systemet.). Jag synkade projektet, fick hennes uppdatering och....kunde inte komma åt de vyer jag jobbade med. Jag kunde inte se de i en webläsare. Jag hade inte användarhanteringen i min databas och kunde med andra ord inte logga in som admin trots att jag kunde inloggningen. Jag försökte komma runt problemet men huvudet var inte riktigt med, det var ju fredag eftermiddag :-). Det hände dock en trevlig sak under lunchen. Medan jag stod ensam och värmde min matlåda, de andra hade gått för att köpa in Indiskt, kom chefen fram till mig och sa att hon hade hört att jag jobbar bra och det jag gör är bra. Det var kul att höra, att man faktiskt tillför ngt :-)

Idag satte jag igång med att ge försöka lösa stoppklossen jag hade råkat ut för i fredags. Vi skulle ha Scrum Review klockan 10 och då vore det bra om grejerna gick att visa upp :-) Det var alltså dags att knyta ihop sprint nummer 2. Jag droppade databasen eftersom jag blev tvungen att bygga upp en ny med det som S hade lagt till. Och det gick ej, efter lite googlande och fibblande fick jag till det. I och med att vi har en kodfirst lösning, vilket betyder att vi genererar databasen utifrån koden måste man på ngt sett bygga upp dataasen. Men eftersom det första som händer är att programmet försöker komma åt användarkonton i en databas som inte existerar blir det problem :-) Databasen skapas inte förrän man första gången läser eller skriver till den. Så min lösning som jag in var att det första som händer nä man startar är att man gör ett databasanrop. Programmet kraschar ändå, eftersom man inte har satt upp rättigheter att komma åt ngt i databasen men det gör i alla fall att en databas skapas. Sedan får man lägga in inloggning. Sedan kan man kommentera bort databasanropet som jag hade lagt till och köra om och då funkar det (databasanropet kan finnas kvar men är onödigt och resurskrävande när man väl har skapat databasen). När jag hade fått det att funka synkade jag in mina filer och loggade in på testservern. Kopierade in det som skulle vara med och körde allt på testservern. Och suprise suprise, det funkade inte. Det är ju en annan dator så jag fick göra om proceduren som jag hade gjort för att få det att funka på min burk. Och i och med att jag visste precis vad som skulle göras gick det blixtsnabbt att få till det :-) Jag testkörde allt och det funkade. Vi var redo för demonstration och klockan var bar efter nio. Jag satte mig med WebForms boken fram till mötet som blev försenat eftersom J hade fastnat i bilköer... Scrum Review:n gick bra. Vi hade en hel del att visa upp. Förs ut var jag, jag visade mina vyer med de tabeller som man får ut ur databasen och som går att sortera. Visade också vyerna som kan utökas dynamiskt om behov uppstår. Sedan visade G upp användar delen. Mötet gick snabbt. Efter mötet frågade J mig och S om vi hade ngt att göra för han skulle sitta i möte med A och A-S (tror jag). Vi sa båda att vi hade att göra, jag skulle göra om ett par vyer, A hade uppdaterat designen och jag fick ändra ett par element i vyerna och fixa CSS:n efter det. Efter ett par minuter frågade S om jag kunde köra projektet, för hon fick det inte att funka. Hon hade droppat databasen och hade med andra ord råkat ut för samma sak som jag i fredags :-) Jag visade henne hur jag hade fixat det och att vi nog fick lösa det på detta sätt framöver. När J kom tillbaka från mötet meddelade vi honom det och fick en tumme upp. Kul att ha hjälp att lösa ett problem för ngn annan :-)

Efter lunch fortsatte jag med mina vyer och J satt i nytt möte med A-S, de uppdaterade Backloggen. Efter två kom han tillbaka och sa att det var dags för planeringsmöte. Vi skulle planera nästa Sprint. Det första vi skulle göra var att poängbestämma resten av Backloggen, J och G hade i början av projektet satt poäng på det mesta men det fattades fortfarande på en del tasks. Så det var dags för Scrum Poker :-) Vi använder kort med siffror (man kan använda typ klädstorlekar xs, s, m, l, osv om man vill). Siffrorna är 1/2, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 20, 40, 100 där man utgår från 1 som är en trivial sak som går snabbt att göra och 100 är svårt och tidskrävande. Var och en bestämmer hur svårt man tror att tasken är och sedan vänder alla upp korten samtidigt för att se vad var och en har valt. De som har högt och lägst får utveckla varför de har valt som de har valt och sedan "röstar" man igen eller kommer med en kompromiss direkt. Till detta används alltså en speciell kortlek. De finns som appar till telefonerna och J sa åt oss innan mötet började  att om man inte har den installerad så var det dags att ladda ner och installera. Jag hade den installerad i och med att vi använde den i kursen innan LIA:n. Det var intressant att var med på det här. I de allra flesta fall valde jag samma kort som majoriteten (vi var alltså fyra stycken, J, S, G och jag) vilket betyder att jag har skaffat mig en ganska bra uppfattning hur svår och tidskrävande en uppgift är. Det var bara på ett par enstaka tasks som jag visade kortet med frågetecknet vilket betyder att man inte har en susning. Det var bland annat ngn task som hade med implementation på platta att göra. Det blev en del diskussioner men till slut hade vi enats om alla tasks. Då var det dags för att fixa till Sprint Backloggen, dvs vilka taks som skulle in i nästa Sprint. Vi tog dock en liten paus först, klockan var nästan fyra då. Efter bensträckaren satte vi igång och ta fram exakt vad som ska göras för varje User Story. En User Story kan se ut så här: "Som användare vill jag kunna logga in". Det som vi måste precisera i Sprinten är vad vi ska göra för att uppfylla detta. T ex skapa möjligheter att spara användare i databasen, men också fixa en GUI där användaren får logga in. Detta gjorde vi alltså fram till halv sex då alla kände att det var dags att bryta och fortsätta imorgon (vi var för trötta i huvudet). Nu missar jag morgondagen då jag ska till tandläkaren på förmiddagen och jobba i Haninge på kvällen. Jag kom hem strax innan sju, det blev en lång dag på jobbet med tanke på att jag gick hemifrån halv sju...


2 kommentarer:

  1. Du glömde tydligen att du fick en chock när du kom hem i fredags? Maten stod nästan på bordet och sambon var ny :-)

    SvaraRadera
  2. Just det, har ännu inte riktigt hämtat mej efter den chocken :-P

    SvaraRadera