måndag 25 februari 2013

Ny arbetsvecka

Undrade i morse hur många som skulle vara på kontoret idag med tanke på att det är sportlovsvecka här i Stockholmsområdet. Jag var på plats som vanligt strax innan halv åtta och var inte helt oväntat förs på plats. Runt åtta började jag undra om ngn skulle dyka upp alls :-) De dröjde till kvart över innan jag fick sällskap.
När alla i projektguppen var på plats, fyra plus lilla jag, hade vi en Scrum Review. Den första sprinten (utvecklingsperioden)  på tre veckor var till ända och vi redovisade vad vi hade gjort. Vi hade inte så värst mycket körbar kod, men ett par vyer hade vi. De var inte stylade för fem öre, visade bara upp att vi hade en fungerande databas som vi kan hämta data från och visa upp informationen.

Efter Sprint Reviewn som varade typ en kvart gick programeringsgänget, dvs J, G och jag till ett konferansrum för en Sprint Retrospective. Där utvärderar man vad som man tycker gick bra under sprinten, vad som inte gick så bra och vad man ska göra bättre till nästa sprint. G hade aldrig gjort en Sprint Review, det hade jag :-O I Agila Metoder kursen som vi läste precis innan LIA:n fick vi prova på det :-). På plus sidan var att vi hade en databas och var igång, och en ny resurs (det var jag det, tur att jag inte hamnade på minus sidan :-) ). På minus sidan var att vi inte blev klara med alla uppsatta tasks den här sprinten. Jag sa att jag såg det att vi skulle använda WebForms som ett minus, det sinkade mig och gjorde att jag inte kunde bidra så mycket under förra veckan. Vi konstaterade dock att det är alltid bra att lära sig nya saker :-) Det sista minuset var att vi inte har haft några Daily Scrums. G visste inte riktigt vad det var, återigen tackade jag Teknikhögskolan att de hade lagt kursschemat så bra att vi precis hade avhandlat detta :-). En Daily Scrum är ett kort möte på max 15 min som utvecklingsgruppen har där man talar om för varandra, en åt gången, vad man har gjort sedan föregående möte, vad man ska göra till nästa och vad man har för hinder (om sådana finns). Det ska typ ta en minut per person. J sa att det inte är helt ovanligt att man i början står och svamlar, att de brukar bli långt. men att man snabbt kommer in i det. Vi bestämde att våra Daily Scrums ska hållas klockan 10 varje dag.

Fram till lunch satt jag och brottades med utseendet på vyerna. Efter lunch presenterade A-S hur de olika vyerna skulle se ut (hur det är tänkt). Vyerna var mest för hur det skulle se ut på Surfplattan, lite vid datorn. Det som fattades var Admin vyerna, det jag ska vara ansvarig för. Jag har alltså ännu inget att gå efter. Vi framförde våra tankar om vyer ur utvecklarsynpunkt. Och A-S fick med sig en del tankar att ta med och diskutera med de ansvariga på Autism centrum. Plus lite vad hon och A skulle jobba med när det gäller designen. Prio var att få till hur Admin delen ska se ut. Vi satt och diskuterade över en timme.

Efter mötet återgick jag till att tackla CSS och WebForms, jag har kört fast lite eftersom vyerna inte beter sig som jag förväntar mig att de ska göra och jag vet ej varför. Jag ville inte störa J eftersom han själv hade kört fast en smula när det gäller filöverföring vid webanrop och maxstorlek. När han till slut löst det hade han problem med att deploya systemet, han satt med det när jag gick 16:40. Imorrn innan alla dyker upp ska jag fortsätta att försöka förstå vad som händer, varför CSS:n inte tar. Får se om jag löst gåtan innan J kommer, annars är det det han får börja dagen med :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar