tisdag 19 februari 2013

Låååååååång dag

Idag var det en väldigt lång dag, jag gick hemifrån 06:30 och kom hem 22:00.
Jag var på praktiken 07:30 och var delad etta på plats. En av mina arbetskamrater klev på hissen ett plan högre än mig och vi åkte upp tillsammans. Det visade sig att vi var först. Jag fick genast testa om min kod för att låsa upp och sedan för att larma av funkade, och det gjorde den. :-)

Efter att ha packat upp datorn och försett mig med te satte jag mig och började koda. Eftersom jag ännu inte hade fått några uppgifter gick jag lös på mitt kalender projekt som vi gjorde i ASP.NET kursen. Jag vill få återställning av lösenord att fungera. Och eftersom jag troligen kommer att få lägga in inloggningar och sådant i det nya projektet kan det vara bra att veta hur man gör allt sådant. Efter förmiddagsfikat runt 10 frågade J, min handledare om jag ville vara med att modellera databasen vi ska bygga upp. Klart jag ville! Vi tänkte använda ett av konferensrummen för att kunna spåna på en whiteboard men båda var upptagna så vi kom fram till att vi lika gärna kunde köra det på datorn. Vi använde Microsoft Office Visio, ett program där man kan skapa diagram och flöden. Vi tog fram ett diagram över de tabeller som vi behövde för tillfället med attribut och kopplingar. Det blev ett par kopplingstabeller. Kul att databaskursen som vi läste i höstas satt kvar och det kändes helt bra att jag visste vad vi höll på med. :-).

Efter lunch var det så dags att skapa databaserna i Visual Studio. J, hade ändrats sig hur han ville skapa databasen. I går när jag frågade hur han kommer bygga upp den, om det blir med scripts direkt i SQLServer eller om han tänkte göra koden först och sedan låta den bygga upp databasen med hjälp av Entity Framework sade han att han skulle scripta den. Problemet med Enity Framwork är att man tappar lite av kontrollen över hur databasen byggs upp. Det händer saker automagiskt och tabeller döps lite utom ens kontroll. Men efter att tydligen ha sovit på saken hade J ändrats sig, för vi skulle köra code first, det vill säga, skapa klasserna i Visual Studio och sedan när man kör programmet så skapas databasen automatiskt.
Så då var det alltså dags att överföra vårt diagram till klasser och kopplingar i kod. Eftersom J inte brukar använda den här metoden så ofta var han lite ringrostig på alla detaljer, vilken tur att jag nyligen i ASP.NET kursen precis hade pysslat med just databasskapande med hjälp av Enity Framwork, för då kunde jag vara till hjälp när det inte riktigt funkade som han hade tänkt sig :-)

När vi till slut fick det att fungera var det dags för mig att packa ihop mina saker och gå och jobba. För att hinna till Haninge till 15.15 var jag tvungen att gå till tåget strax innan 14:30. Väl på plats i Haninge var det bara att ösa på och möblera för klass. Marlene hade redan varit på plats en bra stund och hade nästan fått upp sina prylar. Klockan 16:10 öppnade vi upp och hade idag lite drygt 110 personer som vi tog hand om på två klasser. Det kändes i fötterna och skallen. Och nu är det dags att gå och lägga sig, imorrn är det åter väckning 05:30 och jobb på eftermiddagen, tur att vi på onsdagar är i Rönninge och bara har en klass.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar