söndag 17 februari 2013

Imorgon är det dags för praktik

Imorrn är det så dags att ge sig ut på praktik.
Vi har själva fått fixa våra LIA-platser. Jag kollade under hösten jobbannonser där man sökte .NET utvecklare. Gick in på deras hemsidor och på vissa visade det sig att några av de tog emot praktikanter.
Jag tror att jag skickade runt 15 emails med en kort presentation och ett CV. Fick svar från 6 eller 7 stycken, resten hörde inte av sig alls. Två av företagen var intresserade men kunde inte ta emot praktikanter just då, 3 sade att de inte var intresserade och två stycken ville träffa mig för en intervju. Ett av de företagen som ville ha en intervju var min lärares (i C# programmering, det vi läste större delen av hösten) företag, de skulle ta in upp till 2 stycken från klassen. Eftersom jag hade gjort bra ifrån mig under hans kurser och faktiskt tillhörde toppskicktet i klassen hade jag goda chanser att knipa en av platserna. Det visade sig sedan att det bara var 3 stycken som sökt de två platserna, schysta odds :-). Hans företag håller på med att utveckla lösningar för digital signiering av dokument och kontrakt, med bla hjälp av smartphones. Riktigt intressant faktiskt.

Det andra företaget som ville ha en intervju håller på med att utveckla appar för Windows 8 och Windows 8 Phone, dessutom håller det på med multitouch lösningar för bla interaktiva skyltfönster och museeum utställningar. Ett företag i teknikens framkant med andra ord och en LIA som jag verkligen verkligen skulle vilja ha.

Båda intervjuerna gick bra och "Win8"-företaget ville ha en andra intervju där jag skulle få träffa VD:n (det var vice VD:n som gjorde första intervjun.) När jag satt på den andra intervjun vibrerade min telefon i fickan, ett samtal som jag inte kunde ta just då. Under intervjun fick jag veta att det såg fram att ta emot mig som LIA-praktikant och frågade lite vad jag skulle vilja göra. Win8 appar eller Windows Phone appar eller multi-touch appar. Jag sa som det var, ALLT :-) hur kan man välja?!? De skulle klura på vad det skulle hitta på åt mig till februari. När jag kom ut från intervjun kollade jag min telefon, det var min lärare som hade ringt och ville att jag skulle ringa honom. Det visade sig att jag hade fått en LIA-plats hos dem. Jag förklarade att jag var smickrad men att jag kände att jag måste tacka nej, jag förklarade att jag precis hade fått en LIA på ett företag som pysllade med Win8 och multi-touch utveckling och att jag inte kunde låta en sådan chans smita mig ur händerna. Han förstod precis och sa att jag var välkommen till de på våran andra LIA-period :-)

Allt detta hände i början på november och nu är det alltså tid att börja den där LIA:n man längtat efter. Jag kan säga att det känns så där, jag ser sjukt mycket emot den men samtidigt är jag väldigt närvös inför den. Vad har jag att komma med på ett sådant företag?!? Har jag lärt mig tillräckligt på den korta tiden?!? Kommer jag kanske bara vara i vägen och slösa deras tid?!? Hur kommer det att kännas att vara på ett kontor och att  ha ett "riktigt" jobb för första gången på typ någonsin :-). Jag har jobbat på ViktVäktarna i 13 år och innan det pluggade jag på universitetet (data- och systemvetenskap, nu ska cirkeln slutas!)

Som sagt mycket tankar går genom huvudet, hur kommer det att vara att få tillbringa ännu mindre tid med Marlene?!? Det väntar 12 spännande och lite läskiga men förhoppningsvis mest roliga veckor med praktik. Dessutom ska jag givetvis jobba mina 3 dagar i veckan med ViktVäktarna. Tisdagar, onsdagar och torsdagar kommer att bli låååååånga och jobbiga, kanske inte så mycket för mig som för Marlene som får dra ett stort logistiskt lass med varor som ska packas i bilen och tas med. Tack och lov så har de på praktikplatsen förståelse för att jag ska tjäna ihop till brödfödan och jag får gå tidigare de dagar jag behöver, får ta igen det på andra sätt antar jag :-)

Imorgon blir det alltså dags att rapportera från min första dag. Det börjar med en mjukstart, ska vara på kontoret klockan 11 för en introduktion där jag får möta de anställda och sedan blir det lunch :-). Sedan får vi väl se vad som händer efter den.

4 kommentarer:

  1. Lycka till, känner igen mig i dina tankar om osäkerhet men det kommer gå super bra för dig
    Du verka ha rätt instälning Ska bli spänade att läsa mer
    Zofia :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli spännande och nu när jag har mött mina arbetskamrater tror jag att det ska gå alldeles utmärkt :-)

      Radera
  2. Jag klarar mej nog. Det är ju faktiskt bara 12 veckor...

    SvaraRadera