onsdag 20 februari 2013

Högt te konto

På min tillfälliga arbetsplats kommer kostnaderna för te skjuta i höjden under 12 veckor :-O

Medan de flesta andra dricker kaffe har jag blivit storkonsument av te. Det började egentligen i höstas i skolan, där har vi en kaffeautomat och för 6kr får man ngn deciliter kaffe. Eftersom jag inte dricker mitt kaffe svart utan med mjölk blir det förutom en penga kostnad en ProPoints kostnad (VV-valuta :-) ). Jag tyckte inte riktigt att de kostnaderna var värda det jag fick. Som tur var finns det en vattenkokare i skolan och ganska omgående började jag ta med mig tepåsar och sötningsmedel i väskan. Det blir en 2 - 3 koppar te på en heldag i skolan. Hemma dricker jag mest te på morgonen, till frukost. Jag gillar inte kaffe till frukost.

På praktiken finns det både en kapselmaskin för kaffe, vanlig kaffebryggare och en presso bryggare. Och en låda olika sorters Lipton teer. I och med att det blivit lite av en vana att dricka te medan man kodar har jag fortsatt trots att det finns olika kaffemöjligheter att välja på. Jag har snart gått igenom hela tesortimentet (är inte så jätte förtjust i fruktteer) i och med att det har blivit en 3 till 4 koppar på en dag, och då har jag inte ens kört en full arbetsdag ännu :-)

Idag kom jag in precis som igår runt halv åtta, då hade en av tjejerna redan kommit, dessutom var det en städare på plats som höll på att avsluta sitt jobb. Fram till förmiddagsfikat satt jag med mitt sidoprojekt och försökte få till en av funktionerna. Måste säga att google är en programmerares bästa vän, fastnar man så kan man se om det finns ngn som har löst det.Det kanske inte alltid är så att passar klockrent till det man själv gör men man får en hint om hur man ska tänka. Efter fikat och fram till lunch blev det lite modellering och så försökte J att få JSON anropen att funka på testservern så att G, han som kommer att vara ansvarig för HTML:n för sidorna och surfplattorna kunde ha data att jobba med. Efter lunch försökte vi få till att jag skulle kunna köra webservern från min dator, det gick så där. I och med att inte alla funktioner fanns installerade i den förinstallerade SQLservern fick vi testa olika sätt att få det att funka. strax efter halv tre hade vi fått allt att funka som det skulle och då var det dags för mig att bidra. Jag ska ta hand om GUI:n (Graphical User Interface) för admin funktionerna som ska kommas åt från en webbläsare. Det blir till att skriva enkel HTML som G sedan kan pimpa med mer HTML5 och CSS :-). Utmaningen insåg jag låg i att det var meningen att vi skulle jobba med WebForms för att få C# och HTML att synka. Det hade vi INTE läst på ASP.NET kursen, vi som läst MVC, det som man numera har mer gått över till. Men men, jag satte igång att googla hur jag skulle få till det. Har INGEN erfarenhet av WebForms alls. Nu hade jag ungefär 30min på mig innan jag skulle iväg till jobbet (Rönninge idag), så jag hann inte så långt. Strax innan jag skulle gå frågade jag J varför han hade valt WebForms och inte MVC, som vi pratade om i måndags att det kanske skulle bli. Han svar var, det blev bara så. Men tack och lov tillade han att han är varken för eller emot WebForms och MVC, honom spelade det ingen roll. Det som var viktigt var att vi snabbt gjorde framsteg. Här såg jag min chans och sa att jag inte pysslat med WebForms utan känner mig mer hemma i MVC och det skulle gå snabbare om vi använde MVC, för då skulle jag slippa lära in nytt på kort tid (visst, det är ju bra att bredda sig, men just nu känner jag att jag skulle bli en stoppkloss om jag skulle bli tvungen att lära mig WebForms snabbt). J sa att han skulle fundera på hur det skulle bli. Jag sa att jag lär märka imorgon bitti vad jag ska jag jobba med när jag synkar versionskontrollen :-)

Håller tummarna för att det blir MVC, för då känner jag att jag kan bidra. Vi lär få veta imorrn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar