lördag 23 februari 2013

Första praktikveckan över

Så var första praktik veckan över och nu återstår bara 11. Den har gått snabbt.
Igår var jag återigen först, ensam först den här gången. Efter att ha packat upp och gjort mitt te satte jag igång med att kolla om det fanns några bra WebForms tutorials. Hitta ett par olika men tyckte att det nog var bäst att köra den från Microsoft på www.asp.net verkade vara vettigast, har tidigare kört deras MVC tutorial i skolan i ASP.NET kursen.

Så jag satte igång i väntan på att A-S skulle dyka upp. J ville i torsdags att jag skulle kolla med henne hur GUI:n jag ska göra skulle se ut. Fram till lunch hade hon inte dykt upp och jag misstänkte att hon nog inte skulle komma in till kontoret idag. Eftersom det var fredag så betyder det indiskt när det gällde mat på kontoret. Vi var fem som gick iväg till en indisk restaurang i närheten för att köpa med oss mat tillbaka till kontoret. Det var gott men väldigt fett :-). Tur dock att riset och grytan, jag hade tagit en Lamm Vindaloo, låg i varsin aluminium förpackning. Då kunde jag välja hur mycket av såsen jag ville ha på. Och Naan brödet hade jag hoppat.

Efter lunch frågade jag A, som oxå jobbar med projektet om hon visste hur GUI:n är tänkt att se ut. Hon sa att det inte var spikat ännu, att de fortfarande höll på att prata om det. Jag sa att J ville att jag skulle prata med A-S om hur det skulle se ut men eftersom hon inte var här så visste jag inte vad jag skulle göra. Hon sa att jag kunde kolla i dokumentationen, det fanns en del Power Point presentationer hur gränssnittet är tänkt att se ut (på ett ungefär) på surfplattor. Att jag kanske kunde få lite inspiration från det. Jag satt en stund med det men insåg att den webb-baserade admindelen inte alls behöver se ut som själva utbildningsdelen för webb och surfplatta. Jag bestämde mig att återgå till min tutorial och lämnade GUI:n till senare. Kanske sitter jag med den på söndag och leker lite med CSS (Cascading Style Sheets, man använder det för att pimpa hemsidorna)

Strax innan halv fem tyckte jag att det nog var dax att böja röra sig hemåt, då hade jag varit på kontoret sedan halv åtta. Tågen hem strulade, det var förseningar och vi fick vänta på stoppsignaler, så resan var seg. Jag höll på att somna två gånger, det har varit en intensiv vecka :-)

Väl hemma hade Marlene börjat förbereda middagen. Vi skulle ha hel kotlettrad i ugn med klyftpotatis. Jag tog över stafettpinnen och halv sju åt vi middag, skönt att få äta en normal tidpunkt för en gångs skull. Kvällen gick i matens tecken, efter att först ha sett Biggest Loser till maten fortsatte vi kolla ikapp veckans Masterchef Australien. Klockan tio kastade jag in handduken, jag hade svårt att hålla ögonen öppna. Det hade som sagt varit en intensiv vecka. Men nu vet vi vad vi har att vänta de resterande 11 veckorna och medlemsantalet i klass lär inte öka utan snarare plana ut för att sedan minska ju närmare sommaren vi kommer.

I morse vaknade jag halv tio, min kropp behövde vilan. Idag har jag inte gjort speciellt mycket. Efter lunch gjorde jag klart veckans vv-jobb, det var klassrapporter som skulle kolla och skickas in. Och pengar som skulle betalas in. kvällen kommer att tillbringas framför tv:n. Skönt att ta det lugnt en dag .-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar