måndag 18 februari 2013

Första dagen avklarad

Då har jag klarat av min första LIA-dag och överlevt :-)

Det började klockan 11 där jag mötte min kontaktperson som gick igenom vad de höll på med för projekt för tillfället. Därefter fick jag träffa alla medarbetare och blev visad till min arbetsplats. Jag riggade upp min bärbara och då var det dags för lunch, mjukstart med andra ord.

Jag gillar företagets matvanor. Alla äter tillsammans vid ett långbord i köksdelen. Antingen medhavd matlåda eller så springer man ut till närliggande affärer/caféer/restauranger och köper ngt man tar med tillbaka till kontoret. Bra för sammanhållningen. Dricka behöver man inte köpa med sig till lunchen, det finns en drickakyl full med burkar. Allt från bubbel vatten eller vanlig läsk till Pepsi Max eller Doctor Pepper (bara en sådan sak gör att jag nog kommer trivas ännu bättre :-) ).

Efter lunch fick jag koden och nyckeln till stället, dessutom fixade vi så jag kunde komma åt det interna nätverket, inte bara nätverket för gäster. Sedan var det dags för en genomgång av projektet jag ska få vara en del av. Jag kommer bara vara med i början, det ska hålla på i två år. Projektet går ut på att ta fram hjälpmedel och verktyg för att underlätta lärande för barn med särskilda behov. De ska ta fram en helhetslösning från lärarnas/administrationens sida (windows baserat) och från barnens och föräldrarnas/assistenternas sida (appar på surfplattor). Plattornas program ska göras med hjälp av HTML5 och administrationens del kommer vara gjord i ASP.NET. En MVC lösning. Och det är där jag kommer in. Jag har nyligen läst ASP.NET och vi fick göra både en enkel blogg i MVC och en mer avancerad kalender med inloggningar och olika vyer, oxå i MVC. Det ska bli riktigt skoj att få hjälpa till att ta fram ett sådant verktyg, det är i första hand tänkt att användas på Autismcenter men i förlängningen ska det kunna anpassas och kunna användas i skolor. Det behövs!

Jag fick även tillgång till Produkt Backloggen och se SCRUM planeringen för första sprinten. Där de olika userstories fanns. Man använder en digital SCRUM-board där man ser vad som ska göras, vad som har checkats ut för att göras och vad som är klart.

Jag fick oxå installera TurtoiseSVN för att kunna använda Subversion för versionskontroll. Detta används så att flera kan jobba med samma källkod utan att man skriver över varandras kod.

En välfylld dag som avslutades när jag gick strax efter 17.00. Tanken är att jag imorgon är på plats 07.30, med tanke på att jag måste gå tidigare för att hinna till VV i Haninge. Så det kommer bli långa dagar. Men det viktiga är vad man gör inte hur länge man är på kontoret, och det känns skönt. Ahh, glömde att jag oxå fick en inloggning till tidsrapporteringssystemet, där jag ska rapportera vad jag pysslar med för projekt och tiden. Så att de har lite koll på vad man pysslar med.

Om det inte kommer att finnas ngt för mig att göra i mitt huvudprojekt har vi kommit fram till att jag ska få pyssla med ngt sidoprojekt. Det kommer nog till att början vara att ta fram en app för Windows8, vad det kommer att vara för app har jag ingen aning. Har NI som läser det här några bra förslag är det bara att säga till :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar