torsdag 21 februari 2013

Blev ej bönhörd

Jag blev inte bönhörd angående vilken ASP.NET väg vi skulle utveckla projektet. När jag kom till kontoret i morse var jag återigen delad etta på plats. Efter att ha riggat datorn, och fixat te :-), synkade jag mina filer och såg att projektet inte hade ändrats. Det var fortfarande en struktur för Web Forms och inte MVC (och nej, MVC betyder inte Mödra Vård Central i det här fallet :-) utan Modell Controll View). Jag kollade bokhyllan om det fanns några ASP.NET böcker och det fanns en (de har en gedigen samling av utvecklarrelaterad litteratur, kanske ska fråga om jag kan låna hem ngn :-) ). Jag bläddrade lite i den och sedan satte jag mig för att kolla om det fanns ngn bra tutorial på nätet. Hittade ett par och började kolla lite. Hoppades fortfarande att J hade bestämt sig för MVC men att han inte hade hunnit fixa till projektkoden än, men förberedde mig ändå för Web Forms.

Klockan 9 fick jg ett samtal från en tjej som gjorde en nöjdhetsundersökning åt VV. Hon hade ringt dagen innan men då kunde jag inte ta det utan bad henne återkomma idag på morgonen. Det gällde nöjdhet med att jobba åt VV och vad de skulle kunna göra för att bli bättre.

Strax efter att jag hade lagt på kom J och förkunnade det jag hade trott och lite befarat, det blir Web Forms och inte MVC. Han hade pratat med ngn kompis som precis som han tyckt att det nog blir lättare med Web Forms och att vi skulle stöta på problem längre fram med MVC. Men han sa att det inte är helt omöjligt att det skulle kunna ändras till MVC längre fram. Jag gjorde det ända jag kunde, gilla lägetoch se det som ngt possitivt att jag får lära mig något nytt. Inte helt omöjligt att jag i framtiden kommer behöva de här kunskaperna/erfarenheten. Fram till lunch försökte jag hjälpa till att spåna vad som inte fungerade när J försökte få många-till-många relationerna i SQLdatabasen att fungera med codefirst. De lambda queries han hade skrivit för att få ut data ur databasen retunerade inte det de skulle. Efter mycket om och men och googlande hittade vi till slut felet. Jag frågade vad programmerarna hade gjort innan google?!? :-)
Han sa att då chattade man mycket med andra utvecklare och hjälpte varandra. Men jag måste säga att det är enklare att vara programmerare ur det perspektivet, fastnar man finns svaret nästan garanterat där ute någonstans. Men det gäller och andra sidan att kunna skriva bra sökningar så att man får fram det man vill ha, annars ä det lätt att få information overload :-)

Efter lunch satta jag igång att försöka få till GUI:n för att få fram en lista över övningar, man ska kunna klick på de och sedan ska det vid varje finnas en knappa för att redigera och en för att radera. Efter en stund insåg  jag att det här med web forms inte kommer bli lika komplicerat som jag trodde, mycket är automatiserat, man klickar och drar ut de komponenter man vill ha ut på den framtida websidan. Sedan får man mickla lite med HTML koden så att man får det som man vill ha det. J har lagt in kod som hämtar data från databasen och lagrar det i objekt, eller lista med objekt snarare. Mitt jobb är att ladda in de här listorna till websidan och visa den för användaren. Och som sagt, det var visst inte så komplicerat som jag först trodde :-)
Jag han göra två vyer innan det var dags att sluta för dagen och ge sig av till jobbet som ger mig lön, Huddinge idag.

Imorgon kommer J inte att vara på jobbet, han ska på begravning. Men han skulle se till att allt vi behöver för att fortsätta skulle vara på plats. Imorgon ska jag ta hjälp av A-S som ska besluta hur det ska se ut, hur mycket formatering vi ska göra. Just nu är det bara lista med länkar och knappar på vit bakgrund, inte speciellt tilltalande. Lite som hemsidorna såg ut när jag senast pluggade på DSV, i slutet av 90-talet, då HTML var helt nytt :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar