fredag 25 december 2009

Drömresan

Snart är jag på väg ut på mitt livs resa. Den här gången bokstavligt talat. Mitt livs resa bildligt talat började den 4 februari 2008 och håller fortfarande på :-D

Jag kommer ihåg när Marléne frågade mig om jag har lust att följa med på en resa till Afrika. Hon frågade runt bland sina kompisar och bekanta. Resan skulle gå till Tanzania och sedan till Zanzibar.
Det här var i mars-april 2007. Min första tanke var, wow - va häftigt, det skulle vara kanon. Så jag sa, visst. Med tanke på att jag hade nästan 3 år på mig att samla ihop pengarna så skulle det nog gå. När jag kom hem den kvällen och talade om det för mina föräldrar, att jag ska spara till en resa till Afrika så fick jag blandade reaktioner :-). Min pappa tyckte det lät kul och klart jag skulle försöka göra det om det gick. Mamma var mera skeptisk, reaktionen var - varför det?!? Till saken hör att min pappa gillar värme och sol och min mamma har nog en eller ett par isbjörnar i släkten, hon HATAR värme, 20 grader och skugga är nog :-D

Nu är det alltså snart dags, men jag ska inte åke med som Marlénes kompis, utan som en del av familjen. Så det kunde bli :-)

Vi flyger ikväll till Tanzania klockan 20:00. Det blir mellanlandning i Rom och sen en i Addis Abeba - Etiopien. Vi landar i Tanzania runt 15.00 imorgon. Själva safarin sätter igång söndag morgon. Då åker vi genom nationalparkerna och bor på lodger. Det blir ett nytt ställe för övernattning varje kväll.

Vi börjar i Ngorongoro, forsätter till Serengeti avslutar i Lake Manyara.
Vi hoppas få "skjuta" the BIG Five. Lejon, Afrikans buffel, Leopard, Noshörning och Elefant.
Hoppas på gepard, giraff, zebror, antiloper och lite annat oxå :-)
Och givetvis, FLODHÄSTAR, kommer bli grymt besviken om jag inte får se flodhästar.

På nyårsafton kommer vi att flyga till zanzibar där vi ska vara fram till den 7 januari då vi flyger hem.

På Zanzibar kommer vi att vara på den södra sidan av ön. Vid byn Kizimkazi, på "delfin"-kusten.
Det ska tydligen finnas delfiner på stränderna utanför vårat hotell, Swahili Beach Resort.
Det ska bli underbart att få ladda baterierna och få lite sol på kroppen.
Prognosen är att det kommer vara runt 32 grader på Zanzibar när vi är där.

Här en bild på vårat hotell på Zanzibar:


Hoppas vi hittar lite internetuppkoplingar på resan så jag kan uppdatera bloggen med text och bilder från resan.

3 kommentarer:

  1. Trevlig resa! Koppla av och njut :O)H/ Carola

    SvaraRadera
  2. Grattis på födelsedagen!

    Hurra, hurra, hurra, hurraaa!!!

    SvaraRadera