söndag 29 november 2009

Kroppkakekok

Igår var det dags. Att provkoka kroppkakor. I somras kom vi fram till vi ska ha kroppkakor på vår gemensamma, Marlénes, Juniors och min, födelsedagsfest. Med sitt hjärta på Öland är det klart Marléne älskar kroppkakor och ungarna skulle utan problem kunna äta rätten flera gånger i veckan :-D. Jag själv hade ganska skrala kroppkake upplevelser innan jag kom in i familjen. Men första gången på Öland, förra påsken, fick jag smaka. Och jag gillade vad jag åt, det säger dock inte så mycket om jag ska vara ärlig, jag är inte direkt känd för att vara en kräsen ätare :-P. Jag gillade kroppisar skarpt och såg fram emot att kunna äta dem när vi var på Öland.

Marlénes morfar gjorde tydligen de bästa kroppkakorna som Marléne har ätit (partisk?!? :-) ) Skämt åsido så var han faktiskt anlitad av åtminstonde två olika "bykrogar" för att koka deras kroppkakor varje vecka. Och det visade sig att både hennes moster och kusin har receptet. Så i somras efter att vi bestämt menyn till födelsedagen bad vi att få receptet. Under hösten har vi inte riktigt haft tiden att testa. Det är lite pyssel att skala och riva 5kg potatis :-)

Så i början av veckan planerade vi in kroppkakekok till lördagen. Jag förberedde i fredags med att fixa till den kokta potatisen och fläsket. Blir godare om detta görs dagen innan stod det i receptet. Igår runt 11 satte jag igång. Och 13:10 var alla kroppkakorna färdigrullade och lagda i kastrullen där de skulle koka i typ en timme.


Ett par stycken hade spruckit men de flesta blev bra. Sedan var det dags att smaka, juryn är kräsen och kroppkakeerfaren :-) Men de fick godkänt, Senior sa till och med att de var godare än Ninnis. Vet inte om han bara var snäll eller om han verkligen menade det men jag får suga i mig berömmet. Det är från Ninnis kroppkaksbod som vi brukar köpa kroppkakor när vi är på Öland, de är bäst. Skulle ni ha vägarna förbi Öland och speciellt då norra delarna så är ett stopp där ett måste om ni vill äta goda kroppkakor.

Jag höll på att glömma att ta kort på slutresultatet:-) Men lyckades innan de tog slut.
Så här ser mina kroppkakor ut:

Det var en helt ok premiär och ungarna tyckte att vi ska ha det ofta. Vi får se, men det lutar åt att det blir en gång i månaden, precis som med tacon. Det är lite pyssel men helt klart värt besväret.

Det blir ett eller två övningstillfällen till innan födelsedagsfesten. Snacka om udda födelsedags meny, Kroppkakor till huvudrätt och Semeltårta till efterrätt. Men vem har påstått att man ska var normal. :-)

1 kommentar:

  1. Svärmor gjorde också kroppkakor. Jag hann dock inte smaka. Men jag vet att hon gjorde specialfyllning till Sonen sin (=Maken) då han inte gillade den vanliga fyllningen med fläsk och lök, så han fick kroppkakor med korvfyllning :-D

    SvaraRadera