tisdag 21 juli 2009

Saker som jag retar mig på

Sitter och filosoferar. Vädret är kasst, Marléne ligger och sover. Hon har gått och blivit sjuk, stackarn. Eller sjuk och sjuk, hon är aldrig sjuk, bara ofrisk i olika grader. Just nu är hon ganska ofrisk, med feber som hon försöker sova bort.

Själv sitter jag och funderar på saker som jag brukar reta mig på. Höll på att skriva "brukar ibland" men då skulle väl Marléne sucka högt över den frasen. DET är ngt hon retar sig på. När folk använder brukar och ibland i samma mening. Brukar är ngt man gör regelbundet återkommande och Ibland är ngt man gör oregelbundet återkommande. Man kan inte använda dessa båda tilsammans förutsatt att det inte handlar om jordbruk eller användning. "Jag brukar jorden ibland" funkar ju eller "jag brukar medicin/alkohol ibland" likaså. Men men, nu var det vad jag retar mig på.

Användningen av ordet Data. Datan har gått sönder, jag ska använda datan. Vad man menar är datorn. Data är ostrukturerad information. Den kan inte gå sönder. Så data spel är spel med osturkturerad information eller av ostrukturerad information?!? Och data tidningar är om ostrukturerad information eller fulla av ostrukturerad information?!? Jag bara undrar.

Ett annant lustigt fenomen är att vi fortfarande säger CD-skivor och DVD-skivor. Alltså, Compact Disc Skivor - Kompakt Skivor Skivor med andra ord. Eller Digital Video Disc Skivor - Digital Video Skivor Skivor. MEN varför heter det då inte CD skivspelare utan CD spelare eller DVD skivspelare utan DVD spelare? Snacka om inkosekvens :-)

Men det som förvånar mig mest är varför vi i Sverige har TV-reklam på engelska. Bor vi inte i Sverige?!? Vi kräver att invandrare ska lära sig svenska, ska vi börja kräva att de oxå ska kunna engelska så de integreras in i det svenska samhället?!? Eller är det så att reklamen bara är riktad till folk i Sverige som kommer från engelsktalande länder? Varför har man då inte reklam på finska? Det är den största invandrargruppen i Sverige. Är det lathet från reklammakarnas sida?!? Eller vill inte den som beställt reklamen att alla ska förstå och bli intresserade av produkten?!?

Det var det för nu, måste sluta skriva eftersom Senior tjatar på mig att jag ska sluta skriva så vi kan åka iväg till macken och spela på DD. Jag återkommer om vi vann eller inte.

3 kommentarer:

  1. Vi har alla våra irritationsmoment. Det som irriterar mig är särskrivningar, hopskrivningar, syftningsfel, felstavningar och grammatikfel. Skulle nog bli en utmärkt korrekturläsare ;-) Svenskalärare kanske en del tycker, men pedagogiken är inte min starka sida.

    Lycka till med DD :-)

    SvaraRadera
  2. Har fått lära mej att det faktiskt heter SVENSKLÄRARE... inte svenskalärare :-)

    SvaraRadera
  3. OK, står ut med den rättelsen :-)

    //Oinloggad Malde

    SvaraRadera